ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی تبریزاز دیدگاه دانشجویان :با بهره گیری از مقیاس لیب کوال در سال 1395
Abstract
چکیده:
زمینه و هدف: لازمه بقای کتابخانه ها به عنوان مراکز اطلاعات واطلاع رسانی، همگام شدن مداوم با جامعه در حال تغییر است. این امر تا اندازه ای در مورد انواع کتابخانه ها ی آموزشگاهی تا کتابخانه های تخصصی صدق می کند. ولی این امر در مورد بعضی از انواع کتابخانه ها اهمیت بیشتری دارد. یکی از این نوع کتابخانه ها ، کتابخانه های دانشگاهی است که به عنوان مراکز پیشرفت و توسعه تحقیقات و تولید دانش از آن یاد میشود (1). این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری 7668نفر می باشد وتعداد نمونه ها بر اساس جدول مورگان 400نفر بدست آمد. روش نمونه گیری در این پژوهش در مرحله ی اول به صورت طبقه ای و در مرحله ی دوم به صورت نمونه گیری در دسترس می باشد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ی– لیب کوال می باشد.
یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان می دهد که 44.3% دانشجویان زن و 55.7% مرد می باشند. بیشترین فراوانی در این مطالعه از نظر تعداد دانشجویان مربوط به دانشجویان دانشکده پزشکی با42.9% و کمترین فراوانی مربوط به دانشجویان دانشکده مدیریت با 2.6% می باشند. در سطح دریافت شده خدمات بیشترین رضایت در بعد کارمند و کمترین رضایت در بعد کنترل اطلاعات است و میانگین سطح دریافتی خدمات در تمامی ابعاد بیشتر از میانگین حداقل سطح انتظار و کمتر از حداکثر سطح انتظار می باشد وشکاف برتری در تمامی ابعاد منفی می باشد .
نتیجه گیری :بنابراین با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی تبریز از لحاظ آمادگی کتابداران برای ارايه خدمت و سطح دانش آنها در رفع مشکلات کاربران موفق بوده اند در مقابل وب سایت کتابخانه دارای کیفیت پایینی بوده و به عبارتی کتابخانه ها در بعد کارمند انتظارات کاربران را برآورده کرده اند ولی در بعد کنترل اطلاعات دارای ضعف میباشند.