شاخصهای الکتروانسفالوگرافی کمی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیشفعالی حین تکلیف عملکرد پیوسته
Abstract
در این مطالعه به بررسی شاخصهای QEEG در کودکان ADHD در حین انجام CPT و در حالت استراحت در مناطق مختلف مغز پرداختهایم.
روش کار:
تعداد 40 کودک 7-12 سال، مراجعهکننده به کلینیک روانپزشکی کودک و نوجوان دانشگاه علوم پزشکی تبریز ،بعد از ویزیت توسط فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان،بر اساس معیارهای ورود وارد مطالعه شدند و تحت چهار موقعيت،امواج مغزي آنها ثبت شد: ابتدا در موقعيت آرامش با حالت چشمان بسته ،سپس حالت آرامش با چشمان باز ،با دو دقيقه فاصله كه به عنوان EEGپايه ثبت شد. سپس حين اجراي آزمون CPT-II و بعد از انجام CPT-II در حالت آرامش با چشمان باز، در نهایت توان نسبی فعالیت مغزی کودکان مبتلا به ADHD در چهار موقعیت(چشم باز،حین تکلیف CPT،پس از تکلیف و چشمبسته ) در سه منطقه مغزی (نواحی قدامی،خلفی،مرکزی) و در هفت باند فعالیتی مغز (دلتا،تتا،آلفا 1،آلفا 2 ،بتا 1 ،بتا 2 ،بتا 3 )با همدیگر مقایسه شدند.
نتایج:
نتایج نشان دادند که از نظر موقعیت ،تفاوت معناداری در چهار موقعیت وجود نداشت. ولی اثر تعاملی موقعیت در باند و موقعیت در منطقه معنادار بود.همچنین اثر تعاملی منطقه در باند و موقعیت در منطقه در باند معنادار بود.