بررسی تغییرات شبکه ارتباطات مؤثر مغزی در اثر بازتوانی بویایی در بیماران با مشکل بویایی ناشی از تروما با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی
Abstract
خلاصه فارسی
مقدمه: در این مطالعه تاثیر برنامه آموزش بویایی روی شبکه ارتباطات موثر پنج ناحیه ی مغزی که جز
نواحی با بیشترین احتمال نقش در فرآیندهای مرتبط با بویایی هستند، بررسی شد.
هدف: بررسی تغییرات شبکه ارتباطات موثر مغزی در اثر بازتوانی بویایی در بیماران با مشکل بویایی
ناشی از تروما با استفاده از fMRI
روش کار و مواد: 28 بیمار با اختلال بویایی پست تروماتیک در این مطالعه شرکت کردند. بیماران
بصورت تصادفی در سه گروه کنترل، آموزش بویایی رایج 1 و بهینه 2 قرار گرفتند. قبل و بعد از 16 هفته
آموزش بویایی، تست اسنیفین استیک و تصویربرداری fMRI انجام شد. آزمون ویلکاکسون 3 برای
مقایسه عملکرد بویایی هر گروه در قبل و بعد از آموزش بویایی و برای مقایسه عملکرد بویایی هر سه
گروه در قبل و بعد از آموزش بویایی از ANCOVA4 استفاده شد. مدلسازی دینامیک علّی اسپکترال 5
به داده حالت استراحت fMRI جهت تعیین تغییرات ارتباطات موثر اعمال شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که عملکرد کلی بویایی بیماران دو گروه آموزش بویایی و نمره تمایز
بویایی گروه آموزش بویایی رایج بطور چشمگیری بهبود می یابد؛ اما نمرات بویایی آستانه، تمایز و
1 Conventional smell training group
2 Modified smell training group
3 Wilcoxon signed-rank test
4 Analysis of covariance
5 spDCM
2
شناسایی گروه آموزش بویایی بهینه نسبت به دو گروه دیگر تغییر معناداری نمی کند. نتایج مدلسازی
دینامیک علّی نشان دادند که کانکشن تحریکی سینگولیت کورتکس به اینسولا و کانکشن خودمهاری
OFC تقویت و کانکشن OFC به سینگولیت کورتکس در بیمارانی که آموزش بویایی رایج را
دریافت کرده بودند، تضعیف شده است.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر مشخص کردند که طرح آموزش بویایی می تواند باعث تغییراتی
در پارامترهای ارتباطات موثر شود.
واژگان کلیدی:
دینامیک مدلسازی علّی، ارتباطات موثر، fMRI حالت استراحت، آموزش بویایی، اختلال بویایی