• English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی رابطه بین ارتباط پزشک - بیمار با اعتماد بیمار در مراجعین به درمانگاه‌ در بیمارستان‌های تبریز

Thumbnail
نمایش/بازکردن
فاطمه لطف اله 1زاده.pdf (728.1Kb)
تاریخ
1399/06/02
نویسنده
لطف اله زاده, فاطمه
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
چکیده زمینه و هدف: اعتماد بیمار به پزشکان، برای یک سیستم مراقبت های درمانی مؤثر ضروری است. با این حال، نگرانی گسترده ای وجود دارد مبنی بر این که اعتماد بیمار به پزشکان در معرض تهدیدات مختلف روابط پزشک با بیمار در سراسر جهان در حال کاهش است. اين مطالعه با هدف بررسى رابطه بین ارتباط پزشک - بیمار با اعتماد بیمار در مراجعین به درمانگاه‌ در بیمارستان‌های تبریز انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه، یک پژوهش توصیفی- تحلیلی می باشد که در سال 1398 در درمانگاه های سرپایی بیمارستان های امام رضا و ولیعصر تبریز انجام گرفت. نمونه پژوهش347 بیمار سرپایی مراجعه کننده به این درمانگاه ها بوده است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ارتباط پزشک-بیمار و اعتماد بیمار استفاده شد. جهت تحليل يافته‌ها از آمار توصیفی و آزمون‌های تحلیل تی مستقل، آنوا و رگرسیون خطی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد بیش از 80 درصد مراجعین اظهار می‌کردند که نحوه ارتباطشان با پزشک مطلوب است. کمترین و بیشترین میانگین نمره ارتباط مربوط به ابعاد "نحوه برقراری ارتباط در شروع درمان" و "درک احساسات و شناخت بیمار" می شد. از سویی بین ارتباط پزشک بیمار با وضعیت تاهل، قومیت و تحصیلات بیماران ارتباط معناداری مشاهده شد. همچنین یافته ها حاکی از اعتماد بالا در 6/93% از مراجعین به پزشک بود. همچنین متغیرهای ارتباط پزشک- بیمار، سن، نوع بیمارستان و محل زندگی فرد پیش‌گویی‌کننده های میزان اعتماد بیماران بودند. نتيجه‌گيري: عدم اعتماد بیماران به پزشک، منجر به عدم تبعیت از دستورات پزشک و متحمل شدن هزینه‌های سنگین برای بیمار و نظام سلامت می‌شود ،لذا اتخاذ تدابیری جهت ارتقای مهارتهای ارتباطی پزشکان و جلب اعتماد بیماران ضروری به نظر می‌رسد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/62416
Collections
  • theses

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV