بررسی وضعیت مصرف صبحانه در دانش آموزان هفتم دبیرستان های دخترانه شهر تبریز و ارتباط آن با شاخص توده بدنی، یادگیری خود راهبر و وضعیت تحصیلی-1397
Abstract
چکیده: زمینه و هدف: تغذیه مطلوب و دریافت صبحانه سهم عمده ای در نیازهای تغذیه ای دانش آموزان داشته و بیش از سایر وعده ها توسط کودکان و نوجوانان نادیده گرفته می شود. با توجه به اینکه یک عامل اساسی در روند رشد، سلامت و موفقیت تحصیلی دانش آموزان، تغذیه می باشد، صبحانه به عنوان یک وعده غذایی اصلی، نقش بسزایی در وضعیت تغذیه ای و بهبود کارآیی مغز نوجوانان بخصوص نوجوانان دختر که مادران آینده می باشند، ایفا می کند. به نظر می رسد بررسی وضعیت مصرف صبحانه بصورت منطقه ای با ارائه استراتژی هایی می تواند موجب کاهش بیماری های مزمن در آینده و افزایش میزان رشد و یادگیری نوجوانان گردد؛ لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مصرف صبحانه و ارتباط آن با شاخص توده بدنی، یادگیری خودراهبر و وضعیت تحصیلی بین نوجوانان دختر شهرستان تبریز انجام گردید. روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده، بین 700 دانش آموز پایه هفتم دبیرستان های دخترانه نواحی پنج گانه تبریز انجام گردید. ابزارهای این مطالعه، پرسش نامه های بسامد مصرف ماهانه صبحانه و میان وعده 14 سوالی و الگوی مصرف مواد غذایی در صبحانه و میان وعده صبحانه، پرسش نامه 40 سوالی یادگیری خودراهبر بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS21 و به صورت توصیفی و استنباطی تجزیه تحلیل شد.نتایج: میانگین مصرف کل مواد غذایی(8/111±55/138) واحد و مصرف هفتگی صبحانه (4/26 ±60/52) واحد، نمره شاخص توده بدنی (2/4±12/21)، نمره یادگیری خودراهبر (8/24±89/162) و معدل تحصیلی (8/1±03/18) بود. نتایج حاصل از آنالیز آزمون آماری همبستگی اسپیرمن نشان داد که فراوانی مصرف صبحانه با شاخص توده بدنی رابطه معکوس و معنی دار، با نمره مستمری رابطه معنی دار و با نمره یادگیری خودراهبر رابطه مستقیم و معنی داری دارد (05/0>p). بحث و نتیجه گیری: دانش آموزان با مصرف منظم صبحانه، شاخص توده بدنی طبیعی، میزان یادگیری و موفقیت تحصیلی بالایی دارند؛ بنابراین مصرف صبحانه یک عامل موثر و مفید جهت ارتقاء سلامتی و سبک تغذیه ای سالم در نوجوانان بخصوص نوجوانان دختر می باشد. به طور کلی، نتایج حاکی از آن است که تغذیه در مدارس بهتر است با برنامه صبحانه سالم همراه باشد.