• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ارزیابی کیفیت خدمات ویزیت پزشکان در درمانگاه تخصصی شیخ الرئیس تبریزدر سال 1393

Thumbnail
View/Open
فرزانه اصلانی.pdf (1.614Mb)
Date
1393/10/30
Author
اصلانی, فرزانه
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده مقدمه و هدف: ارتقای کیفیت خدمات نه تنها موجب ارائه خدمات بهینه به مشتری ها می شود، بلکه به طور چشم گیری باعث افزایش رضایتمندی، تمایل به مراجعات بعدی، کاهش در زمان صرف شده برای دریافت خدمت مورد نظر شده و از سوی دیگر موجبات کاهش هزینه ها برای سیستم را فراهم می سازد. بیمار خواهان رابطه واقعی بین خود و پزشک معالج است و این امر در بهبودی بیمار، در صورت وجود کیفیت مناسب ویزیت، تاثیر بسزایی دارد. هدف از این مطالعه ارزیابی کیفیت ویزیت در کلینیک تخصصی و فوق تخصصی شیخ الریس تبریز می باشد. مواد و روش: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی می باشد که در سال 1393 انجام شد و نمونه مورد بررسی 437 نفر از بیماران مراجعه کننده به کلینیک شیخ الرئیس بودند با روش سیستماتیک یک درپنج با تعداد نمونه های برابر در هر نخصص انتخاب شدند . کیفیت خدمات ویزیت بر اساس چک لیست محقق ساخته در سه حیطه کیفیت ساختاری، فرآیندی و پیامدی اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS-19 استفاده گردید. یافته ها: : یافته های مطالعه نشان داد که ، میانگین زمان ویزیت در پزشکان متخصص 8.52 دقیقه ، در پزشکان فوق تخصص 7.21 دقیقه و متوسط زمان انتظار بیماران 101.57 دقیقه بوده است. میانگین اقلام دارویی تجویز شده 2.34 محاسبه گردید. کیفیت ساختاری50.82 درصد، کیفیت فرآیندی62.69 درصد، وکیفیت پیامدی (رضایتمندی بیماران)50.82 درصد می باشد. بحث و نتیجه گیری: نقطه آغازین ارائه خدمات درمانی به بیماران، مشاوره به آنها است. اگر که فرآیند ابتدایی ارائه خدمات درمانی یعنی مشاوره به بیماران اشتباه و یا ناکامل باشد، فرآیند های بعدی بدون کیفیت و حتی بدون امنیت خواهد بود. پایین بودن مدت زمان ویزیت پزشکان متخصص و فوق تخصص از میزان استاندارد در مطالعه حاضر بدلیل تعداد زیاد بیماران مراجعه کننده و همچنین انگیزه پزشکان برای کسب درآمد یشتر باعث شده است بیماران بیشتری را در زمان کمتر ویزیت کنند ، مدت زمان انظار بیماران در سطح مطلوبی قرار نداشت که دلیل آن عدم نوبت دهی در زمان مشخص، تعداد زياد بيماران و عدم حضور به موقع پزشكان می باشد. هم چنین میزان کیفیت ساختاری ، فرآیندی و پیامدی ویزیت در مجموع کمتر از 65 درصد بود.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/62305
Collections
  • theses

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV