مقایسه شیوه آموزش و کسب مهارت در دروس کارآموزی داروخانه در سه دانشکده داروسازی تبریز، شهید بهشتی و تهران در سال تحصیلی 1397-1398
Abstract
به نظر میرسد اکثریت دانشجویان داروسازي بعد از پایان تحصیل در داروخانه مشغول به کار می شوند که این مورد، نشان دهنده ي اهمیت درس کارآموزي داروخانه هاي شهري براي آموزش دانشجویان است. با توجه به اینکه کار داروخانه همزمان به مهارت و دانش احتیاج دارد. واحد کارآموزي داروخانه هاي شهري شاید یکی از مهمترین واحدها در آموزش دانشجوي داروسازي باشد.
هدف:
هدف از این مطالعه مقایسه شیوه آموزش و کسب مهارت در دروس کارآموزی داروخانه در سه دانشکده داروسازی تبریز، شهید بهشتی و تهران در سال تحصیلی 1397-1398 میباشد.
روش کار:
در این مطالعه ی مقطعی پرسشنامه های استانداردی که توسط اداره کارآموزی تدوین شده است توسط دانشجویان در سه دانشکده تبریز و تهران و شهید بهشتی تکمیل شد و میزان رضایت مندی دانشجو یان و مدرسین از دوره های برگزار شده با یکدیگر مقایسه گردید.
یافته ها:
در این مطالعه ۶ نفر از مدرسین دروس کاروزی و ۹۳ دانشجو وارد مطالعه گردید. میزان رضایت مندی از دروه ی کارآموزی در دانشکده داروسازی تهران در بین مدرسین و دانشجوها از بقیه دانشکده ها کمتر و میزان رضایت مندی مدرسین و دانشجوها در دانشکده داروسازی تبریز از همه بیشتر بوده است. میزان متوسط ساعت اختصاص داده شده به این درس در بین دانشجوهای تهران در طول هفته از بقیه دانشجویان بالاتر بوده است. اکثر دانشجوها تلاش خود را در حد زیاد و خیلی زیاد نسبت به سایر دروس ذکر کرده اند. در هر سه دانشکده مشارکت دانشجو نسبت به سایر دروس زیاد ذکر شده است.
نتیجه گیری:
میزان رضایمتندی دانشجویان و مدرسین در مورد دروس کارآموزی در دانشکده ی تبریز در مقایسه با سایر دانشکدههای مورد بررسی به طور معنی داری بهتر از سایر دانشکدهها بوده است. اکثر دانشجویان و مدرسین در هر سه دانشکده دروس کارآموزی را جز دروس اصلی و لازمه کسب مهارت دانسته اند.