بررسی ارتباط سلامت روان با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشکده ی مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز سال تحصیلی 93
Abstract
چکیده:
مقدمه:
دانشجویان یکی از گروه های در معرض خطر جامعه هستند که به سبب شرایطی خاص از برخی جوانب در مواجهه با فشارها و مشکلات با آسیب پذیري بیشتر و در نتیجه به خطر افتادن سلامت روان روبرو هستند در نتیجه توجه به سلامت روان آنها بسیار حائز اهمیت است.این مطالعه با هدف بررسی ارتباط سلامت روان با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشکده ی مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی صورت گرفت.
روش:
در این مطالعه ی توصیفی تحلیلی 166 نفر از دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و فناوری اطلاعات سلامت(کل جامعه ی پژوهش) انتخاب شدند.ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ی GHQ28بود.معدل ترم دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت در نظر گرفته شد.تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار)و آمار تحلیلی(آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی)انجام گرفت.
نتایج:
نمره ی کل سلامت روان دانشجویان شرکت کننده 26/71 درصد و با انحراف معیار 23/11 بدست آمد.بیش ترین مقدار مربوط به افسردگی با میانگین 68/83 و انحراف معیار83/17 و کمترین مربوط به عملکرد اجتماعی با میانگین 94/53 و انحراف معیار86/13 بود.بین میانگین نمرات پرسشنامه سلامت روان(نمره ی کلی پایین) و موفقیت تحصیلی(معدل ترم) ارتباط معنادار وجود داشت. به طوری که با افزایش سلامت روان معذل ترم دانشجو افزایش می یابد.
نتیجه گیری:
با توجه به نتایج پژوهش که ارتباط معناداری بین سلامت روان و موفقیت تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه وجود داشت.لازم است به سلامت روان دانشجویان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.