تدوین، اجرا و ارزیابی مدل آموزش اخلاق حرفهای در رشتهی کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت
Abstract
خلاصه
خلاصه فارسی:
مقدمه: نهادینه کردن اصول اخلاقی در بین دانشجویان و آماده کردن آنها برای زندگی حرفهای از یک طرف و اجرای این اصول اخلاقی در محیط آموزشی بالینی از طرف دیگر همگی جزء مسئولیتهای دانشگاه علوم پزشکی است.
هدف: هدف از این مطالعه تدوین، اجرا و ارزیابی مدل آموزش اخلاق حرفهای در مقطع کارشناسی رشتهی فناوری اطلاعات سلامت بوده است.
روش کار و مواد: این پژوهش تا مرحلهی تدوین مطالعه و جستجوها از نوع توصیفی و مرحله اجرا و ارزیابی از نوع مداخلهای است.که در هفت گام؛ بررسی متون،گردآوری چالش های اخلاق حرفهای از مراکزآموزشی و درمانی، برگزاری فوکوس گروپ، تدوین پرسشنامه ، تایید روایی و پایایی ، تدوین مدل آموزش اخلاق حرفهای، اجرا و ارزیابی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه حساسیت اخلاقی محقق ساخته براساس پرسشنامه لوتزن و سوالات جهت سنجش دانش در قالب پیش و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفته و داده ها با استفاده از نرم افزار23 SPS و آزمون های t زوجی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.
یافته ها: سه حالت برای اجرای مدل آموزش اخلاق حرفهای( مستقل، اجباری و ادغام یافته ) بدست آمده است. پس از اجرای مدل، براساس نتایج آزمون t زوجی، نمره حساسیت اخلاقی دانشجویان قبل از آموزش 69/0± 3/7 و بعداز آموزش 87/0 ± 9/7 از لحاظ آماری معنی دار بدست آمد (001/0Pv). بهترین( روش، محل، نیمسال) آموزشی، نحوه ارزشیابی دانشجویان و کدهای اخلاق حرفهای رشته مشخص گردید.
نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد آموزش ترکیبی اخلاق حرفهای در دوره کارآموزی براساس سناریوهای واقعی برگرفته از محیط واقعی میتواند روش آموزش موثری درآموزش اخلاق حرفهای باشد. بکارگیری این روش به صورت پایلوت در قالب کارگاه آموزش اخلاق حرفه ای باعث افزایش دانش و نگرش دانشجویان مورد مطالعه شده است.