بازی مبتنی بر واقعیت مجازی برای تمرین درمانی اختلال جلوآمدگی سر: طراحی و ارزیابی سیستم
Abstract
قدمه:
جلوآمدگی سر یکی از شایع ترین اختلالات پاسچرال ستون فقرات می باشد. انجام تمرینات تخصصی به عنوان روش درمانی موثر در درمان این دسته از افراد مطرح شده است، اما تمرین درمانی بسیاری از اختلالات روند طولانی، دشوار، یکنواخت و خسته کننده ای دارد. واقعیت مجازی به عنوان تکنولوژی نو ظهوری می باشد که می تواند نقش موثری را در توانبخشی افراد نیازمند به تمرین درمانی ایفا کند. هدف از پژوهش حاضر طراحی و ارزیابی واقعیت مجازی برای تمرین درمانی اختلال جلوآمدگی سر می باشد.
مواد و روش:
در مطالعه توصیفی توسعه ای حاضر، جهت تعیین محتوای بازی، تمرینات پیشنهاد شده توسط متخصص طبقه بندی شده و تمرینات نهایی انتخاب شدند. دو ماژول با استفاده از سنسورهای شتاب سنج و ژیروسکوپ جهت اندازه گیری محورهای مختصاتی و انتقال داده های حاصل از طریق وای فای به یونیتی، تهیه و مورد ارزیابی قرار گرفت. طراحی محصول نهایی با بهره گرفتن از سنسور موبایل و ماژول های ساخته شده صورت گرفت، درنهایت از کاپای کوهن به منظور ارزیابی پایایی درون ارزیاب استفاده شد.
یافته ها:
محتوای بازی ساخته شده شامل تمرینات capital flexion extension و chin tuck همراه با چرخش می باشد، این تمرینات در جلسه فوکوس گروپ مورد تایید واقع شدند. سنسور موبایل قابلیت فراهم کردن تمرین capital flexion extension را دارد و برای تمرینchin tuck از ماژول ساخته شده استفاده شده است. در سیستم واقعیت مجازی سناریوی تیراندازی، انتخاب شده است که بخش تعاملی آن متناسب با حرکات گردن می باشد و کاپای کوهن 0.845(پایایی عالی) می باشد.
نتیجه گیری:
با طراحی سناریوهای مبتنی بر واقعیت مجازی می¬توان گامی در راستای غلبه بر چالش های موجود در تمرین درمانی برداشت. برنامه ریزی ها برای تولید واقعیت مجازی باید بگونه ای باشد تا با حداقل هزینه امکان انجام تمرینات در منزل برای فرد فراهم گردد. جهت بررسی تاثیر محصول VR برای درمان جلوآمدگی سر نیاز به انجام مطالعه کار آزمایی بالینی وجود دارد تا اثربخشی بالینی آن گزارش گردد.