• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تاثیر کارگاه سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی های مرتبط با سلامت بر دانش پرسنل مدیریت اطلاعات سلامت

Thumbnail
View/Open
صمدی و بدل نژادملکی.pdf (477.0Kb)
Date
1396/12/25
Author
صمدی, مهسا
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه: كارگاه‏هاى آموزشى يكى از راه‏هاى ايجاد تعهد و تخصص، افزايش دانش شغلى، اطلاعات عملى و اجتماعى، نوآورى، نوسازى و بالا بردن سطح كارايى هر مؤسسه است. دوره ‏هاى كارگاه‏هاى آموزشى و ضمن خدمت در متون علمى سازمان‏ها به عنوان يكى از عوامل رشد و به‏روز كردن اطلاعات كاركنان مطرح مى‏شود. كارگاه هاي آموزشي دوره هايي هستند كه معمولاً با هدف هاي مشخص و از پیش تعیین شده برای ایجاد مهارت هایی در افراد طراحی می شوند. ارزيابي كارگاه ها از ديدگاه شركت كنندگان و بررسي ميزان رضايت مندي آنها مي تواند به برگزاركنندگان كارگاه ها ديدگاه بهتري دربارة نقاط قوت و ضعف كار و درنتيجه ارتقاى كيفيت آنها در زمان ها و مكان هاي ديگر ارائه كند. كارگاه آموزش حين خدمت مجموعه فعاليت‏هاى آموزشى نيازسنجى و برنامه‏ريزى‏شده به منظور اصلاح و بالا بردن دانش، مهارت، نگرش‏ها و رفتارهاى اعضاى سازمان براى انجام دادن وظايف خاص محوله سازمانى است. معمولاً كارگاه‏هاى آموزشى دربخش مدیریت اطلاعات سلامت با هدف ارتقاى ميزان دانش پرسنل ، و روابط متقابل با ديگر همكاران براى تبادل نظر و بررسى مشكلات موجود در زمينه سیستم های اطلاعاتی برگزار مى‏گردد. هدف: تعیین تاثیر برگزاری کارگاه های سیستم اطلاعاتی و تکنولوژی های مرتبط با سلامت بر دانش پرسنل مدیریت اطلاعات سلامت مواد و روش کار:این مطالعه در سال 1396 به روش نیمه تجربی یا طرح پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت. 18 نفر از پرسنل مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان عالی نسب تبریز مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا براساس بررسی متون صورت گرفته، محتوای آموزشی مورد نظر تدوین شده و به-عنوان بخشی از مباحث مورد نیاز کارگاه طی چند جلسه ی آموزشی مطالب منتقل شد. ابتدا سخنرانی در قالب پرسش و پاسخ از پرسنل و به دنبال آن ارزیابی و تجزیه و تحلیل پاسخ پرسنل در بستر کارگاه های آموزشی و در نهایت در قالب پرسش نامه پیش آزمون و پس آزمون، نگرش پرسنل در حوزه ی برگزاری کارگاه ها برای افزایش دانش مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله ی نرم افزار spss-19 و آزمون تی زوجی انجام گرفت. یافته ها:نتایج حاصل از تحلیل داده ها درحیطه های آموزش داده شده نشان دهنده ی اختلاف معنی دار نمرات قبل و بعد از برگزاری کارگاه بود. به طوریکه معیارهای قبل از مداخله با میانگین M=1.0556 و بعد از مداخله با میانگین M=4.7500 نشان دهنده ی این است که آزمون تی-زوجی از نظر آماری معنی دار است (p<0/000). بحث و نتیجه گیری:نتایج حاصل از تحلیل داده ها در حیطه های آموزش داده شده که شامل انواع سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی های مرتبط با سلامت، تکنولوژی های سلامت مرتبط با حوزه ی کاری، وظایف سیستم های اطلاعاتی مرتبط با سلامت، استاندارد ها و ویژگی های محتوایی و ساختاری سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی های مرتبط با سلامت، مشکلات اجرایی سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی های مرتبط با سلامت، راه حل هایی برای حل مشکلات سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی های مرتبط با سلامت و تجربه ی شخصی در حل مشکلات سیستم بود، نشان دهنده ی اختلاف معنی دار نمرات قبل و بعد از آموزش بود.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/62129
Collections
  • theses

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV