تاثیر کارگاه سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی های مرتبط با سلامت بر دانش پرسنل مدیریت اطلاعات سلامت
Abstract
چکیده:
مقدمه: كارگاههاى آموزشى يكى از راههاى ايجاد تعهد و تخصص، افزايش دانش شغلى، اطلاعات عملى و اجتماعى، نوآورى، نوسازى و بالا بردن سطح كارايى هر مؤسسه است. دوره هاى كارگاههاى آموزشى و ضمن خدمت در متون علمى سازمانها به عنوان يكى از عوامل رشد و بهروز كردن اطلاعات كاركنان مطرح مىشود. كارگاه هاي آموزشي دوره هايي هستند كه معمولاً با هدف هاي مشخص و از پیش تعیین شده برای ایجاد مهارت هایی در افراد طراحی می شوند.
ارزيابي كارگاه ها از ديدگاه شركت كنندگان و بررسي ميزان رضايت مندي آنها مي تواند
به برگزاركنندگان كارگاه ها ديدگاه بهتري دربارة نقاط قوت و ضعف كار و درنتيجه ارتقاى كيفيت آنها در زمان ها و مكان هاي ديگر ارائه كند. كارگاه آموزش حين خدمت مجموعه فعاليتهاى آموزشى نيازسنجى و برنامهريزىشده به منظور اصلاح و بالا بردن دانش، مهارت، نگرشها و رفتارهاى اعضاى سازمان براى انجام دادن وظايف خاص محوله سازمانى است. معمولاً كارگاههاى آموزشى دربخش مدیریت اطلاعات سلامت با هدف ارتقاى ميزان دانش پرسنل ، و روابط متقابل با ديگر همكاران براى تبادل نظر و بررسى مشكلات موجود در زمينه سیستم های اطلاعاتی برگزار مىگردد.
هدف: تعیین تاثیر برگزاری کارگاه های سیستم اطلاعاتی و تکنولوژی های مرتبط با سلامت بر دانش پرسنل مدیریت اطلاعات سلامت
مواد و روش کار:این مطالعه در سال 1396 به روش نیمه تجربی یا طرح پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت. 18 نفر از پرسنل مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان عالی نسب تبریز مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا براساس بررسی متون صورت گرفته، محتوای آموزشی مورد نظر تدوین شده و به-عنوان بخشی از مباحث مورد نیاز کارگاه طی چند جلسه ی آموزشی مطالب منتقل شد. ابتدا سخنرانی در قالب پرسش و پاسخ از پرسنل و به دنبال آن ارزیابی و تجزیه و تحلیل پاسخ پرسنل در بستر کارگاه های آموزشی و در نهایت در قالب پرسش نامه پیش آزمون و پس آزمون، نگرش پرسنل در حوزه ی برگزاری کارگاه ها برای افزایش دانش مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله ی نرم افزار spss-19 و آزمون تی زوجی انجام گرفت.
یافته ها:نتایج حاصل از تحلیل داده ها درحیطه های آموزش داده شده نشان دهنده ی اختلاف معنی دار نمرات قبل و بعد از برگزاری کارگاه بود. به طوریکه معیارهای قبل از مداخله با میانگین M=1.0556 و بعد از مداخله با میانگین M=4.7500 نشان دهنده ی این است که آزمون تی-زوجی از نظر آماری معنی دار است (p<0/000).
بحث و نتیجه گیری:نتایج حاصل از تحلیل داده ها در حیطه های آموزش داده شده که شامل انواع سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی های مرتبط با سلامت، تکنولوژی های سلامت مرتبط با حوزه ی کاری، وظایف سیستم های اطلاعاتی مرتبط با سلامت، استاندارد ها و ویژگی های محتوایی و ساختاری سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی های مرتبط با سلامت، مشکلات اجرایی سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی های مرتبط با سلامت، راه حل هایی برای حل مشکلات سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی های مرتبط با سلامت و تجربه ی شخصی در حل مشکلات سیستم بود، نشان دهنده ی اختلاف معنی دار نمرات قبل و بعد از آموزش بود.