مقایسه دو روش آموزش مبتنی بر سخنرانی و روش حل مشکل در ارتقا ، آگاهی، نگرش و مهارت پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی تبریز در مورد مراقبت از بیماران ترومایی
Abstract
این مطالعه با هدف بررسی نقش PHTLS به دو روش آموزش مبتنی بر سخنرانی و روش حل مشکل در ارتقا ، آگاهی، نگرش و مهارت پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی تبریز در مورد مراقبت از بیماران ترومایی طراحی گردید.روش کار و موارد: در این مطالعه مداخله ای تمامی پرسنل EMS تبریز در کارگاه های آموزشی PHTLS شرکت داده شدند. کل پرسنل شهرستان تبریز که بالغ بر 144 نفر می باشند در قالب 2 گروه در بازه زمانی سال 95 در کارگاه های آموزشی PHTLS حضور یافتند.گروه اول در قالب روش lecture based learning و گروه دوم به روش ترکیبی از lecture based وworkshop وsmall discussion group که problem based learning آموزش دیدند. قبل بعد از برگزاری کارگاه آموزشی سطح آگاهی و نگرش پرسنل در هر 2 گروه توسط پرسشنامه استاندارد PHTLS.8th edition.2015 و همچنین مهارت آنها توسط پرسشنامه ی دیگر مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: میانگین سطح آگاهی و نگرش پرسنل EMS تبریز در مورد PHTLS قبل از آموزش به روش lecture based learning، 93/13±69/64 و بعد از آن 71/3±48/79 و قبل از آموزش به روش ترکیبی 93/12±56/62 و بعد از آموزش به روش ترکیبی 96/4±58/82 بود که به صورت معنی داری افزایش یافت.میانگین سطح مهارت پرسنل EMS تبریز در مورد PHTLS قبل از آموزش به روش lecture based learning، 67/20±60 و بعد از آن 20/20±81/79 و قبل از آموزش به روش ترکیبی 88/18±8/57 و بعد از آن 85/12±91/116 بود که به صورت معنی داری افزایش یافت.تفاوت سطح آگاهی، نگرش و مهارت پرسنل قبل و بعد روش آموزشی ترکیبی به صورت معنی داری بیشتر از روش lecture based بود.