همبستگی بین شاخص های فعالیت الکتریکی مغز با نمرات پرسشنامه کانرز- نسخه والدین در کودک با اختلال نقص تمرکز و بیش فعالی
Abstract
هدف از مطالعه حاضر، همبستگی بین شاخص های فعالیت الکتریکی مغز با نمرات پرسشنامه کانرز- نسخه والدین در کودک و نوجوانان با اختلال نقص تمرکز و بیش فعالی می باشد. مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی، بیماران مورد مطالعه از بین کودکانی که به درمانگاه مراجعه دارند، افرادی که شامل معیار های ورود به مطالعه هستند انتخاب شده و توسط فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان مورد مصاحبه قرار گرفتند و پس از تایید تشخیص اختلال نقص توجه (ADHD) براساسDSM5 توضیحات لازم در مورد لزوم و اهداف مطالعه به والدین ارایه شده و رضایت والدین اخذ شد. تست کانرز 3- والدین (فرم کوتاه) برای هرکدام از والدین درخواست شده و گزارشات والدین کودکان (گزارش پدر و مادر) مورد مقایسه قرار گرفت. سپس بیماران تحت بررسی با qEEG قرار گرفته و شاخص های فعالیت الکتریکی مغز ثبت گردیده و ارتباط آن با یافته های حاصل از پرسشنامه ی کانرز (و احیانا ناهماهنگی بین گزارش والدین) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین اطلاعات پایه بیماران نظیر سن و جنس کودک، سن پدر و مادر، میزان تحصیلات والدین، سابقه ی بیماری و مصرف دارو در کودک ثبت و در صورت وجود تفاوت با استفاده از دسته بندی بیماران مورد کنترل قرار گرفت. یافته ها: در بررسی حاضر ۶۸.۷ درصد بیماران مذکر و میانگین سن آن ها ۳.۷۵ ± ۸.۵۵ سال بود. در هر والد، بین شاخص های qEEG و ADHD گزارش شده توسط والد بر اساس پرسشنامه کانرز رابطه آماری معنی داری وجود دارد. بین دو والد در گزارش دهی مشکلات کودکان مبتلا بهADHD براساس شاخص های کانرز تفاوت آماری معناداری وجود نداشت (P < 0.05).