• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تعیین فراوانی، تعیین گرها و ارتباط بین افسردگی و اضطراب در نوجوانان غرب شهر تبریز در سال 1398

Thumbnail
View/Open
Rezaei-99-1-25 (2).pdf (1.477Mb)
Date
1399
Author
رضائی, حمید
Metadata
Show full item record
Abstract
هدف از انجام این مطالعه تعیین فراوانی، تعیین گرها و ارتباط بین افسردگی و اضطراب در نوجوانان غرب شهر تبریز در سال 1398 می‌باشد. مواد و روش‌ها: اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ مقطعی توصیفی-تحلیلی ﺑﻮده و جمعیت هدف شامل نوجوانان 13 تا 18 ساله مراجعه‌کننده به مرکز سلامت 33 لاله مجتمع پیله رودی شهر تبریز در 6 ماهه اول از سال 98 بود. شیوه نمونه‌گیری به‌صورت تمام‌شماری در این مدت بوده که به تعداد حداقل 150 نمونه وارد مطالعه شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه 13 آيتمي سنجش افسردگی بک (Beck’s Depression Inventory)، پرسشنامه استاندارد 41 آيتمي سنجش اختلالات اضطرابي SCARED (Screen for Child Anxiety Related Disorders) و پرسشنامه دموگرافیک استفاده شد. یافته‌ها: شیوع اختلال افسردگی (نمره≥8) نوجوانان این مطالعه، 3/17 درصد (26 مورد) بود و 7/10 درصد (16 مورد) نیز به اختلال افسردگی خفیف مبتلا بودند. شیوع اختلال اضطرابی در بین نوجوانان تحت مطالعه 26 درصد (39 نفر) بود. همبودی اختلال افسردگی و اختلال اضطرابی در 3/9 درصد (14 نفر) از نوجوانان مشاهده شد. میانگین (انحراف معیار) مدت استفاده از فضای مجازی و تعداد ساعات استفاده از بازی ديجيتالی و كامپيوتری در روز در نوجوانان این مطالعه، به ترتیب 1/2 (±2/6) و 15/1 (±1/7) ساعت بود. بین متغیرهای اختلال افسردگی، اختلال اضطراب و همبودی اختلال افسردگی و اختلال اضطرابی نوجوانان و متغیرهای جنسیت، رتبه تولد، شغل پدر و مادر، سطح تحصیلات پدر و مادر، سن، BMI و تعداد خواهر و برادر در نوجوانان مورد مطالعه تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (p>0.05). از سوی دیگر، متغیرهایی همچون تعداد ساعات استفاده از بازی ديجيتالی و كامپيوتری در روز (p=0.016) و مدت استفاده از فضای مجازی (p=0.003) با اختلال افسردگی شدید (≥16) نوجوانان تفاوت معنی‌داری آماری مشاهده شد؛ بدین‌صورت که با تعدیل بر روی سایر متغیرها، به ازای افزایش هر ساعت تعداد ساعات استفاده از بازی ديجيتالی و كامپيوتری در روز و استفاده از فضای مجازی نوجوانان شانس اختلال افسردگی شدید (≥16)، به ترتیب 42 درصد و 31 درصد افزایش پیدا می کرد. بین درجات اختلال افسردگی با اختلال اضطرابی ارتباط معنی‌دار آماری وجود داشت؛ بدین‌صورت که شانس ابتلا به اختلال اضطرابی در نوجوانانی که مبتلا به اختلال افسردگی، اختلال افسردگی متوسط و اختلال افسردگی شدید هستند، به ترتیب 62/4 (p<0.001)، 96/3 (p=0.009) و 23/6 (p=0.040) برابر به دست آمد
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/62063
Collections
  • Theses(M)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV