بررسی چالشهای بهداشت محیطی پس از زلزله با هدف ارتقاء محتواهای آموزشی بهورزان؛ مطالعه موردی در روستاهای زلزله زده استان کرمانشاه
Abstract
مقدمه:چالشهای بهداشت محيطی پس از زلزله سال 1396با بزرگی 7/3ریشتردراستان
کرمانشاه، با هدف ارتقاء محتواهای آموزشی بهورزان درروستاهای زلزلهزده، موضوع اصلی
مطالعه حاضر است. براین اساس وضعيت و عملکرد بهداشت محيط درزمينههای تامين آب
آشاميدنی سالم، دفع فاضلاب و زائدات جامد، مسکن و بهداشت مواد غذایی با توجه به چک
ليستهای موجود دراین زمينه مورد ارزیابی قرار گرفت.
مواد و روش اجرا : مطالعه توصيفی مقطعی حاضر در 63روستای زلزله زده شهرستان
سرپل ذهاب با جمعيتی معادل 12053در قالب 2868خانوار انجام و جمع آوری داده ها با
استفاده از ماتریس ارزیابی وضعيت و عملکرد بهداشت محيط صورت گرفته است .
یافته ها : مطابق با اطلاعات بدست آمده 61درصد ازکل جمعيت مورد مطالعه از چاه بهسازی
شده و 39درصد از چشمهی بهسازی شده استفاده میکنند. در 99/86درصد مـــوارد
کلــــــرآزاد باقيماندهی آب آشاميدنی درحد مطلوب ودر 0/14درصد موارد، نامطلوب گزارش
شده است. در حدود 66درصد خانوارها دارای توالت بهداشتی و 12درصد دارای توالت غير
بهداشتی بودند. استفاده از توالتهای آسيبدیده و کانکسهای فاقد توالت به ترتيب 11/4
درصد و 10/6درصد خانوارها مشاهد گردید. نحوه دفع زباله در 18درصد موارد توسط ماشين-
های شهرداریها برداشته شده واز محل خارج شده، در9درصد موارد بصورت غيربهداشتی و
تلنبار در محيط بوده و در 72درصد موارد دفن در زمين صورت گرفته است. براساس نتایج به
دست آمده دفع فاضلاب توسط 7/29درصد خانوارها بصورت دفع در شبکه جمع آوری
فاضلاب، در 31/59درصد موارد دفع درچاه جاذب و در 61/12درصدمواردبصورت غير بهداشتی2
و رهاسازی در محيط صورت گرفته است . سهم خانوارهای دارای ساختمانهای سالم، آسيب
دیده غير قابل سکونت و آسيب دیده قابل سکونت به ترتيب 62/69 ،%30/65درصد و 6/66
درصد بوده است. اســــکان موقت نيز در مناطق زلزلهزده بوسيله کانکس، چادر و کپر یا
آلاچيق بوده که هر کـــدام به ترتيب 96/97درصد، 2/18درصد و 0/83درصد خانوارها را در
خود جای داده است. طبخ غذا در 90/82درصد خانوارهـا درآشپزخانه ودر 9/18درصد
موارددرمحيط آزاد انجام میشد. همچنين غذاهای کنسروشده در خانوارهادر 89/22درصد
موارددر یخچال و در 10/77درصد موارددر محيط آزاد نگهداری میشد.
نتیجه گیری : در بخشهای مورد مطالعه در این پژوهش و با توجه به مشکلات عنوان شده،
محتواهــای آموزشی برای بخشهای تأمين آب آشاميدنی سالم، دفع بهداشتی مدفوع، دفع
بهداشتی زائدات جامــد و فاضلاب، بهداشت مسکن، بهداشت مواد غذایی و هماهنگی
وارتباطات، جهت آموزش بهورزان تهيه گردید