• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

دانش و نگرش پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز پیرامون حقایق سالمندی

Thumbnail
View/Open
پ814پایانامه رباب محمد اوغلی.pdf (1.185Mb)
مجوز انتشار رامش اللهویردی ممقانی.jpg (1.089Mb)
Date
1398
Author
اللهویردی ممقانی, رامش
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه و هدف: دانش و نگرش پرستاران و دانشجویان پرستاری می تواند بر ارائه مراقبت های اثربخش به سالمندان موثر باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین دانش و نگرش پرستاران و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد سالمندی انجام گردید.مواد و روش ها: این مطالعه یک پژوهش توصیفی- مقطعی است که از آبان سال 97 تا خرداد سال 98 با مشارکت 403 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به روش سرشماری و 446 پرستار شاغل در بیمارستان هاي آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به روش تصادفی طبقه ای و از نوع نسبتی انجام شد. ابزار پژوهش شامل: پرسشنامه اطلاعات فردی، فرم اصلاح شده FAQ (Facts on Aging Quiz) جهت بررسی دانش پرستاران و دانشجویان پرستاری پیرامون حقایق سالمندی و پرسشنامه KOP (Kogan attitudes toward Old People) جهت بررسی نگرش پرستاران و دانشجویان پرستاری نسبت به سالمندی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 و آزمون های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی شامل آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبی توکی و ضریب هبستگی پیرسون بررسی گردید. یافته ها: میانگین امتیاز کل پرستاران در ابعاد مختلف دانش پیرامون حقایق سالمندی 72/10 و دانشجویان پرستاری 91/10 بود (دامنه نمرات 25-0) و این نشان دهنده سطح دانش (سطح دانش 6/75 درصد پرستاران و 9/78 درصد دانشجویان پرستاری) متوسط می باشد. میانگین امتیاز کل پرستاران در ابعاد مختلف نگرش نسبت به سالمندان 57/143 و دانشجویان پرستاری 04/143 بود (دامنه امتیازات بین 34 تا 238) و نشان دهنده نگرش متوسط پرستاران و دانشجویان پرستاری نسبت به سالمندی است. میانگین نمره‌ی دانش پرستاران پیرامون حقایق سالمندی، در بعد روانی-اجتماعی به طور معنی‌داری بیشتر از میانگین نمره‌ی دانش دانشجویان در این رابطه بود (03/0= P). میانگین نمره‌ی نگرش پرستاران بیشتر از میانگین نمره‌ی نگرش دانشجویان پرستاری در حیطه قدردانی می باشد (02/0=P)، همبستگي نسبي مستقيمي بين میانگین نمره ی دانش پرستاران و میانگین نمره‌ی سن (02/0P=) و سابقه کار (03/0P=) وجود داشت با افزايش سن و سابقه کار، ميزان دانش آنها نيز افزايش پيدا کرده است.بحث و نتیجه گیري: پیر شدن جمعیت در حال حاضر یکی از مسائل اصلی سیستم هاي مراقبت هاي بهداشتی است. با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری هاي مزمن و تقاضا براي مراقبت هاي بهداشتی رو به افزایش است، این نیاز، بیمارستان ها و مراکز ارائه دهنده مراقبت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از آنجا که دانشجویان پرستاری کارشناسان مراقبت بهداشتی آینده هستند بنابراین لازم است که به دانش آنها در مورد سالمندان توجه شود. دانش پرستاران از پدیده های دوران سالمندی به تسریع روند بهبود و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده کمک زیادی می کند. هر چه پرستاران و دانشجویان پرستاری احساسات و نگرش مثبت تري نسبت به مراقبت از بیمار سالمند داشته باشند، وضعیت رضایت بخش تري را براي آنان به وجود خواهند آورد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/61713
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV