ارزیابی کیفیت مشتری در مراقبت های ارائه شده به افراد مبتلا به فشار خون بالا در مراکز سلامت شهرستان تبریز در سال 1398
Abstract
چکیده:
مقدمه و هدف: شیوع بالا ی فشار خون و عوارض ناشی از فشار خون بالا در بیماران مبتلا ،همچنین میزان مرگ ومیری که در اثر این بیماری گزارش شده است و بار مالی که مراقبت از این بیماران بر کشور تحمیل می کند، اهمیت توجه به کیفیت مراقبت های ارائه شده به این بیماران را روز به روز بیشتر کرده است. بنابراین هدف از مطالعه ی حاضر ارزیابی کیفیت مشتری مراقبت های ارائه شده به بیماران مبتلا به فشار خون بالا در مراکز سلامت شهرستان تبریز می باشد .
روش پژوهش : مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی می باشد که بر روی بیماران مبتلا به فشار خون بالا در شهرستان تبریز در سال 1398 انجام شده است. محیط پژوهش شامل کلیه مراکز سلامت شهرستان تبریز بود که از بین آن ها 14 مراکز سلامت و 152 نفر مشارکت کننده بصورت تصادفی جهت تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه 19 سوالی کیفیت مشتری (CQMH_CQ) استفاده شد.
یافته ها: بر اساس نتایج مطالعه تمامی افراد شرکت کننده به اهمیت نقش خود در روند درمان اعتقاد داشتند، 5/9درصد از افراد دارای دانش کافی برای انجام اقدامات لازم برای بیماری خود،7/65 درصد از افراد دارای مشارکت و اقدام فعال در جهت درمان و بهبودی بیماری و 8/24 درصد از شرکت کنندگان تداوم و استمرار روند مراقبتی خود در شرایط بحرانی و استرس بوده اند. هم چنین میانگین نمره ی کیفیت مشتری در بیماران مبتلا به پر فشاری خون به میزان 57/71 به دست آمد .
نتیجه گیری : میانگین کل نمرات کیفیت مشتری بیماران مبتلا به فشار خون بالا در سطح متوسطی قرار دارد و درصد کمی از افراد قادر به حفظ روند درمانی خود در شرایط بحرانی و اضطراب و استرس بودند. بنابراین ارتقای توان خودمدیریتی و اعتماد به نفس بیماران مبتلا به پرفشاری خون از طریق مشارکت دادن آنها در فرایند مراقبت باید بعنوان یک برنامه اولویت دار در سیستم سلامت مورد توجه قرار گیرد.