اندازه گیری کیفیت فنی مراقبت های ارائه شده به بیماران مبتلا به فشار خون بالا در مراکز سلامت شهر تبریز در سال 1398
Abstract
چکیده:
مقدمه و هدف: امروزه با توجه به گسترش شیوع بیماری های قلبی و عروقی که مهم ترین علت آن ابتلا به فشار خون بالا می باشد توجه به کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران مبتلا به فشار خون را بیش از پیش ضروری نموده است. هدف از مطالعه حاضر اندازه گیری کیفیت فنی مراقبت های ارائه شده به بیماران مبتلا به فشار خون بالا در مراکز سلامت شهر تبریز می باشد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که به صورت مقطعی در سال 1398
انجام شد. محیط پژوهش شامل کلیه مراکز سلامت شهر تبریز بود که از بین آن ها 14 مراکز سلامت بود که 152 نفر مشارکت کننده بصورت تصادفی طبقه ای جهت تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق ساخته ی کیفیت فنی که مبتنی بر دستورالعمل مراقبتی وزارت بهداشت بود جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گیری از آمار توصیفی و تحلیلی و از طریق نرم افزار SPSS نسخه 21 انجام شد.
یافته ها: بر اساس نتایج مطالعه 73 درصد مشارکت کنندگان را زنان تشکیل می دادند و گروه سنی 60-70 سال با 35 درصد بیشترین سهم از مشارکت کنندگان را به خود اختصاص دادند. همچنین 90% از افراد مشارکت کننده در پژوهش از دارو برای کنترل فشار خون خود استفاده می کردند. متخصصین قلب و عروق نیز به میزان 46/7% مراجعه داشتند که نسبت به سایر متخصصین درصد بیشتری را شامل می شد. همچنین 45/4% از مشارکت کنندگان مراقبت های ارائه شده در 6 ماه اخیر را خوب ارزیابی کردند. میانگین میزان رعایت دستورالعمل های مراقبت ها توسط مشارکت کنندگان نیز به میزان 36/68(2/89) برآورد شد. مردان تعداد دفعات مراجعه و میزان رعایت استانداردهای بالتری نسبت به زنان داشتند (0/001 = P-Value).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان دهنده ی میزان پایین رعایت استانداردهای مراقبتی برای مراجعین به مراکز سلامت در زمینه کنترل فشار خون می باشد. تدوین روش های نوین ارائه خدمات بخصوص خدمات از راه دور و همچنین آموزش های نوین در این زمینه می تواند در بهبود وضعیت مدیریت بیماران مبتلا به فشار خون بالا کمک کننده باشد.