بررسی آگاهی، فهم و استفاده از برچسب غذایی مواد غذایی و عوامل تعیین کننده آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1397
Abstract
این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، فهم و استفاده از برچسب غذایی مواد غذایی و عوامل تعیینکننده آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1397 انجامشده است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر ازنظر روش تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی است. جمعیت هدف کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز که در زمان انجام مطالعه در حال تحصیل بودند می باشد. در این پژوهش تعداد 240 نفر انتخاب گردید و برای هر یک از آنها پرسشنامه مربوط به وضعیت دموگرافیک تکمیل گردید. برای ارزیابی فهم برچسب غذایی، از دو روش ذهني (سؤال از بررسی شوندگان که "آیا شما از برچسبهای غذایی اطلاعاتی دارید؟" و عيني (ارائه سه جفت برچسب فرضی و خواستن از بررسی شوندگان برای انتخاب ماده غذایی سالمتر) استفاده شد. جهت تعیین استفاده از برچسب غذایی مواد غذایی، یک مدل برچسب غذایی به بررسی شوندگان نشان داده شد و از آنها در مورد میزان استفاده از پانل ارزش غذایی، لیست مواد تشکیلدهنده و اطلاعات سروینگ سایز در هنگام تصمیم به خرید مواد غذایی سؤال شد.
یافتهها: محدوده سنی افراد بین 19 تا 30 سال بود و اکثر آنها در رده سنی 20 تا 22 سال قرار داشتند. بيشترين درصد مطالعه برچسب هنگام خرید ماده غذایی مربوط به استفاده گاهگاهي از برچسب¬ها (2/34 %) بود و تنها 4/10 % هميشه برچسب¬ها را مطالعه مي¬كردند. بيشترين ميزان علت نخواندن برچسب مواد غذایی را "زمان کافی برای این کار ندارم" (8/40 %) اعلام كردند. 3/95 % بررسي شوندگان اعلام كردند توجه به برچسبهای مواد غذايي به دليل مشاهده تاریخ تولید و مصرف بود. 5/77 % اعلام نمودند كه تا حدودي معني برچسبهای غذایی را مي¬فهمند. از سه برچسب ارائه شده برای انتخاب برچسب سالمتر، انتخاب درست براي برچسب اول، دوم و سوم به ترتيب به ميزان 4/90 %، 70 % و 2/76 % بود. بیشترین مواردی که بررسی شوندگان در انتخاب برچسب به آن توجه نموده بودند به ترتيب چربي، سديم، پروتئين به ترتيب به ميزان 41/95 %، 65 % و 45 % بودند. میزان فهم بر چسب های غذایی در دو جنس مونث و مذکر بررسی شوندگان تفاوت آماری معنی داری نداشت (117/0=p). همچنین ارتباط معنی داری از نظر سنی، سال ورودی و درامد خانوار با میزان فهم برچسب های غذایی وجود نداشت (به ترتیب 076/0=p و 058/0=p و 471/0=p).