بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر حل مسئله در بهبود عملکرد کارآموزان پزشکی در انجام مداخلات مرتبط با مدیریت بیماران ترومایی
چکیده
هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر حل مسئله در بهبود عملکرد کارآموزان پزشکی در انجام مداخلات مرتبط با مدیریت بیماران ترومایی می باشد.
مواد و روش ها: در این مطالعه پژوهشی نیمه تجربی دانشجویان پزشکی در مقطع اکسترنی تحت آموزش نحوه ی مدیریت بیماران ترومایی توسط اساتید طب اورژانس به روش سخنرانی و کار روی مولاژ در مرکز مهارت های بالینی تبریز قرار می گیرند. در راستای پژوهش نمونه های مطالعه به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شده و گروه مداخله تحت آموزش میتنی بر حل مساله و گروه شاهد تحت آموزش سنتی (سخنرانی) توسط اساتید طب اورژانس قرار گرفتند. در شروع و پایان مطالعه عملکرد دانشجویان با استفاده از چک لیست استاندارد مصوب وزارت بهداشت به صورت ازمون آسکی مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها: در یک ارزیابی کلی از میزان عملکرد کارآموزان بعد از مداخله، ۳۹ نفر (۲/۵۴ درصد) در گروه مداخله و ۳۳ نفر (۸/۴۵ درصد) در گروه شاهد عملکرد خوبی در انجام مداخلات مرتبط با مدیریت بیماران ترومایی داشتند؛ ولی بین دو گروه تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد (۴۰۹/۰p=). در هیچکدام از حیطه های مدیریت بیماران ترومایی در زمان های قبل و بعد از مداخله بین دو گروه تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد