• English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

مقایسه تأثیر آموزش مجازی مبتنی بر تلگرام و آموزش حضوری بر کنترل بیماری و کیفیت زندگی نوجوانان مبتلابه آسم شدید و متوسط: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار

Thumbnail
View/Open
پ788پایانامه شیوا فرجی.pdf (1.610Mb)
مجوز انتشار شیوا فرجی.jpg (971.6Kb)
Date
1398
Author
فرجی, شیوا
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: زمینه و هدف: آسم شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی است که عوارض زیادی بر ابعاد جسمی، ذهنی، رشد اجتماعی و تکامل کودکان بر جای گذاشته و علاوه بر هزینه اقتصادی ناشی از بیماری و کیفیت زندگی را در شرایط بحرانی قرار می دهد. این مطالعه باهدف مقایسه ی تأثیر آموزش مجازی مبتنی بر تلگرام و آموزش حضوری بر کنترل آسم و کیفیت زندگی نوجوانان مبتلابه آسم شدید و متوسط انجام‌گرفته است. روش بررسی: این کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار با مشارکت 60 نوجوان 19-12 ساله انجام شد. افراد به‌طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامه های دموگرافیک، کنترل آسم، کیفیت زندگی کودکان مبتلابه آسم، خودکارآمدی و استرس درک شده کوهن قبل از مداخله و پنج هفته بعد از مداخله، توسط نوجوانان در هر دو گروه تکمیل گردید.آموزش در گروه کنترل به‌صورت حضوری و در گروه مداخله به‌صورت مجازی مبتنی بر تلگرام با محتوای آموزشی یکسان صورت گرفت. جهت تجزیه‌وتحلیل داده ها از نرم‌افزار SPSS version 21 و از آزمون های t زوجی، t مستقل، آنالیز کوواریانس، من ویتنی و کای اسکوئر استفاده شد. یافته ها: نمره کنترل آسم، کیفیت زندگی ، خودکارآمدی و استرس در دو گروه قبل از انجام مداخله همسان بود. همچنین این نمره در هر دو گروه بعد از انجام مداخله افزایش داشته است (05/0>p). بر اساس نتایج آنالیزکواریانس با کنترل نمره کنترل آسم، کیفیت زندگی، خودکارآمدی و استرس افراد در قبل از مداخله، مشاهده شد که تفاوت آماری معنی داری بین میانگین افزایش نمره کیفیت زندگی دو گروه بعد از مداخله، وجود ندارد (05/0 <p). نتیجه گیری: پرستاران کودکان می توانند با ارائه آموزش حضوری و مبتنی بر تلگرام در جهت کنترل بهتر آسم، افزایش خودکارآمدی، کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی نوجوانان مبتلابه آسم و حمایت از سلامت و رفاه نوجوانان مبتلابه آسم گام بردارند.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/61116
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV