• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تاثیر مشاوره مبتنی بر تکنیک ذهن آگاهی (Mindfulness) بر اضطراب، استرس و افسردگی در دوره پری ناتال: یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده

Thumbnail
View/Open
پ785پایانامه برزگری.pdf (1.544Mb)
مجوز انتشار شهلا برزگر مولان.jpg (1.335Mb)
Date
1398
Author
برزگر, شهلا
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه: دوران بارداری یا دوره پری ناتال از این جهت که انواع مختلفی از مشکلات روانی توسط زنان حامله و بعد از زایمان تجربه می شود، حاِئز اهمیت می باشد.. وجود اضطراب، استرس و افسردگی دردوره پری اتال به شکل های متعددی می تواند باعث عوارض مختلف در مادر و جنین شود. با در نظر گرفتن اهمیت مشکلات روانی در دوره پری ناتال، مطالعه حاضر با هدف تاثیر مشاوره مبتنی بر تکنیک ذهن آگاهی (Mindfulness) بر اضطراب، استرس و افسردگی در دوره پری ناتال انجام گرفت. روش کار و مواد: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده است که بر روی 80 زن باردار 18-45 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی – درمانی شهر اردبیل بین هفته-های 26-30 بارداری که نمره افسردگی بین 12-20 داشتند، انجام گرفت. زنان حائز شرایط به طورتصادفی از طریق بلوک بندی طبقه بندی شده بر اساس تعداد حاملگی (بار اول- بار دوم و بیشتر) با بلوک های چهار و شش تایی و نسبت تخصیص 1:1 به گروه دریافت کننده مشاوره مبتنی بر تکنیک ذهن آگاهی و گروه کنترل تخصیص داده شدند. پرسشنامه های اضطراب دوره پری¬ناتال PASS، افسردگی ادینبورگ و استرس درک شده PSS، قبل از مداخله، بلافاصله بعد از اتمام مداخله، حین زایمان و 6 هفته بعداز آن توسط شرکت کنندگان تکمیل گردید. شاخص های انتروپومتریک و نوع زایمان بررسی شد. پیامد اولیه تفاوت میانگین در نمرات اضطراب، استرس و افسردگی بود. کلیه آنالیزها بر اساس Intention to treat بود. یافته ها: بین دو گروه از نظر مشخصات فردی-اجتماعی و نمره اضطراب، استرس و افسردگی قبل از مداخله تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت (05/0P>). با تعدیل نمرات پایه و متغیر محل سکونت، میانگین نمره اضطراب (تفاوت تعدیل یافته1/39: فاصله اطمینان 95% : (4/33- تا 8/44-)، استرس (تفاوت تعدیل یافته 6/16- : فاصله اطمینان 95% : (1/14- تا 2/19- ) و افسردگی (تفاوت تعدیل یافته 1/13- : فاصله اطمینان 95% : (1/12- تا 1/14-) بلافاصله بعد از اتمام مشاوره، میانگین نمره اضطراب (تفاوت تعدیل یافته 1/39- : فاصله اطمینان 95% : ( 5/33- تا 7/44-)، استرس (تفاوت تعدیل یافته 2/18- :فاصله اطمینان 95% : (7/15- تا 6/20- ) و افسردگی (تفاوت تعدیل یافته 3/3- : فاصله اطمینان 95% : ( 4/2- تا 2/4- ) حین زایمان و میانگین نمره اضطراب (تفاوت تعدیل یافته 3/33 : فاصله اطمینان 95% : ( 7/28- تا 05/38-)، استرس (تفاوت تعدیل یافته 1/18- : فاصله اطمینان 95% : ( 6/15- تا 6/20-) و افسردگی (تفاوت تعدیل یافته 3/3- : فاصله اطمینان 95% : ( 4/2- تا 2/4-) 6 هفته بعد از زایمان در گروه مشاوره در مقایسه با گروه کنترل کاهش معناداری نشان داد (001/0P<).تیجه گیری: این مطالعه تاثیر مشاوره مبتنی بر تکنیک ذهن آگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی دوره پری ناتال را نشان داد. بنابراین مشاوره مبتنی بر ذهن آگاهی به عنوان یک مداخله مکمل، اثربخش و غیر تهاجمی در کنترل مشکلات روانشناختی در دوره پری ناتال توصیه میشود.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/61048
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV