• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

طراحی مدل پرداخت مبتنی بر عملکرد در مراقبتهای بهداشتی و درمانی مراکز سلامت استان آذربایجان شرقی

Thumbnail
View/Open
شبنم ایزدی.pdf (5.491Mb)
Date
1396/11/08
Author
ایزدی, شبنم
Metadata
Show full item record
Abstract
خلاصه فارسی مقدمه: پرداخت مبتنی بر عملکرد (P4P) یک استراتژی موثر برای ارتقای کیفیت خدمات و بهبود عملکرد ارائه دهندگان می‌باشد. هدف: طراحی مدل P4P بمنظور بهبود شیوه پرداخت کارانه به ارائه دهندگان خدمات و دستیابی به بهبودی در پیامدهای مرتبط با مراقبتهای اولیه سلامت. روش کار و مواد: مطالعه حاضر یک اقدام پژوهی می‌باشد که از سال 1394-1396 انجام شد. ابتدا با استفاده از مرور نظاممند، روشهای کیفی و کمی مدل P4P طراحی و به صورت پایلوت در سه شبکه بهداشت و درمان شهرستان تبریز اجرا شد. برنامه P4P با استفاده از پرسشنامه کوتاه رضایت سنجی و تحلیل داده‌های قبل و بعد از مداخله ارزشیابی شد. یافته ها: پرداخت مبتنی بر کیفیت بعنوان محور اصلی مداخله انتخاب شد. 139 شاخص عملکرد فردی و 41 شاخص عملکرد تیمی/سازمانی انتخاب شدند. "دستیابی به سطح مشخصی از شاخص" و "ارتقای شاخص" بعنوان استراتژی پرداخت پاداش انتخاب شد. بیشترین میزان رضایت مربوط به ارتقای عملکرد کارکنان (تقریبا 53% (80 نفر))، بیشترین میزان نارضایتی مربوط به عدالت در پرداخت (تقریبا 37%(56 نفر)) بود. در زمینه عملکرد بهورزان تقریباً 19% (04/23) بهبودی در شاخص غربالگری عوامل خطر، 13% (12/15) بهبودی در شاخص مراقبت بارداری، 11% (88/11) بهبودی در پوشش مراقبت کودک و 8% (41/12) بهبودی در پوشش مراقبت دانشآموزان مشاهده گردید. در زمینه عملکرد مراقب سلامت نیز تقریباً 13% (76/25) بهبودی در شاخص پوشش مراقبت کودک و 12% (56/19) بهبودی در شاخص پوشش مراقبت سالمندان مشاهده شد. در زمینه عملکرد پزشک تقریباً 15% (29/15) بهبودی در شاخص کنترل هموگلوبین گلیکولیزه و 29% (40/17) بهبودی در شاخص کنترل چربی خون مشاهده گردید. تقریباً 10% (97/21) بهبودی در میانگین نمره کل عملکرد مراکز سلامت مشاهده گردید. مداخله تاثیر معناداری بر میانگین نمره عملکرد سازمانی نداشت. نتیجه گیری: طراحی و اجرای برنامه P4P بر اساس اولویتهای زمینه‌ای سلامت منجر به بهبود عملکرد فردی و تیمی ارائهدهندگان خدمات در مراکز سلامت شد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/61006
Collections
  • theses

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV