طراحی مدل پرداخت مبتنی بر عملکرد در مراقبتهای بهداشتی و درمانی مراکز سلامت استان آذربایجان شرقی
Abstract
خلاصه فارسی
مقدمه: پرداخت مبتنی بر عملکرد (P4P) یک استراتژی موثر برای ارتقای کیفیت خدمات و بهبود عملکرد ارائه دهندگان میباشد.
هدف: طراحی مدل P4P بمنظور بهبود شیوه پرداخت کارانه به ارائه دهندگان خدمات و دستیابی به بهبودی در پیامدهای مرتبط با مراقبتهای اولیه سلامت.
روش کار و مواد: مطالعه حاضر یک اقدام پژوهی میباشد که از سال 1394-1396 انجام شد. ابتدا با استفاده از مرور نظاممند، روشهای کیفی و کمی مدل P4P طراحی و به صورت پایلوت در سه شبکه بهداشت و درمان شهرستان تبریز اجرا شد. برنامه P4P با استفاده از پرسشنامه کوتاه رضایت سنجی و تحلیل دادههای قبل و بعد از مداخله ارزشیابی شد.
یافته ها: پرداخت مبتنی بر کیفیت بعنوان محور اصلی مداخله انتخاب شد. 139 شاخص عملکرد فردی و 41 شاخص عملکرد تیمی/سازمانی انتخاب شدند. "دستیابی به سطح مشخصی از شاخص" و "ارتقای شاخص" بعنوان استراتژی پرداخت پاداش انتخاب شد. بیشترین میزان رضایت مربوط به ارتقای عملکرد کارکنان (تقریبا 53% (80 نفر))، بیشترین میزان نارضایتی مربوط به عدالت در پرداخت (تقریبا 37%(56 نفر)) بود. در زمینه عملکرد بهورزان تقریباً 19% (04/23) بهبودی در شاخص غربالگری عوامل خطر، 13% (12/15) بهبودی در شاخص مراقبت بارداری، 11% (88/11) بهبودی در پوشش مراقبت کودک و 8% (41/12) بهبودی در پوشش مراقبت دانشآموزان مشاهده گردید. در زمینه عملکرد مراقب سلامت نیز تقریباً 13% (76/25) بهبودی در شاخص پوشش مراقبت کودک و 12% (56/19) بهبودی در شاخص پوشش مراقبت سالمندان مشاهده شد. در زمینه عملکرد پزشک تقریباً 15% (29/15) بهبودی در شاخص کنترل هموگلوبین گلیکولیزه و 29% (40/17) بهبودی در شاخص کنترل چربی خون مشاهده گردید. تقریباً 10% (97/21) بهبودی در میانگین نمره کل عملکرد مراکز سلامت مشاهده گردید. مداخله تاثیر معناداری بر میانگین نمره عملکرد سازمانی نداشت.
نتیجه گیری: طراحی و اجرای برنامه P4P بر اساس اولویتهای زمینهای سلامت منجر به بهبود عملکرد فردی و تیمی ارائهدهندگان خدمات در مراکز سلامت شد.