تدوین نقشه ی راهبردی صنعت گردشگری پزشکی استان آذربایجان شرقی
Abstract
چکیده فارسی
مقدمه: گردشگری پزشکی به عنوان یکی از شاخه های مهم گردشگری سلامت، حوزه ای برای رقابت بر سر جذب منابع بین کشورها شده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین نقشه ی راهبردی صنعت گردشگری پزشکی استان آذربایجان شرقی انجام شد.
روش کار و مواد: مطالعه حاضر با بهرهگیری از رویکردهای ترکیبی کمی و کیفی در حوزه گردشگری پزشکی استان اذربایجان شرقی در بازه زمانی سالهای 94 تا 96 انجام شد. این پژوهش در شش مرحلهی بررسی تطبیقی؛ تحلیل وضعیت گردشگری پزشکی استان، ترسیم ماتریس SWOT وشناسایی راهبرد اصلی؛ اولویت بندی راهبردها؛ تعیین اهداف راهبردی و در نهایت تدوین نقشه راهبردی گردشگری پزشکی استان آذربایجان شرقی به انجام رسیده است. از ابزارهای پرسشنامه، مصاحبه نیمه ساختاریافته برای جمعآوری دادهها و از تحلیل چارچوب، تحلیل محتوایی، مدل ساختاری تفسیری برای تحلیل دادههای جمعآوری شده استفاده شد.
یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، 38 عامل داخلی(8 نقطه قوت و 30 نقطه ضعف) و 33 عامل خارجی( 14 فرصت و 19 تهدید) شناسایی شد و در ادامه مزیت ها و موانع گردشگری پزشکی به ترتیب در قالب 5 تم اصلی، 22 تم فرعی و 10 تم اصلی، 41 تم فرعی شناسایی و این عوامل جهت مشخص نمودن وضعیت استراتژیک ، تدوین استراتژی، اهداف راهبردی و نقشه راهبردی گردشگری پزشکی استان تاثیرگذار هستند. WO منطقه استراتژیک، راهبرد محافظه کارانه راهبرد اصلی صنعت گردشگری پزشکی انتخاب شد. درنهایت 7 هدف راهبردی به عنوان متغیرهای ورودی جهت ترسیم نقشه راهبردی تعیین شد.
نتیجهگیری: به نظر می رسد صنعت گردشگری پزشکی استان آذربایجان شرقی علاوه بر دارا بودن پتانسیل های مثبت جهت جذب گردشگران پزشکی با برخی از موانع مهم همچون موانع فرهنگی، زیرساختی، مدیریتی و بین المللی روبه روست. پژوهش حاضر پیشنهاد میکند که با تمرکز بر موقعیت استراتژیک شناسایی شده و استفاده از راهبردهای مشارکت و واگذاری، شرایط لازم برای اجرای اهداف راهبردی مشخص شده در قالب برنامه های عملیاتی توسط ذینفعان کلیدی گردشگری پزشکی استان فراهم گردد.