• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تدوین مدل مدیریت مبتنی برشواهد برای بیمارستان های ایران

Thumbnail
View/Open
ادریس حسن پور.pdf (4.965Mb)
Date
1396/10/28
Author
حسن پور, ادریس
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده فارسی مقدمه: مدیریت مبتنی برشواهد به عنوان یک مدل مدیریتی درراستای بهبود تصمیمات مدیریتی توسعه یافته است .تصمیمات مدیران بیمارستانها ،تاثیر مهمی دراثر بخشی خدمات ارایه شده و موفقیت بیمارستانی دارد.بنابراین ،استفاده ازرویکرد مبتنی برشواهد می تواند مدیریت بیمارستانی رابهبود دهد. هدف: هدف این مطالعه طراحی مدل مدیریت مبتنی برشواهدمی تواندراهنمایی مناسبی برای مدیران درهمه سطوح مدیریتی بیمارستان باشد. روش کارومواد: مطالعه حاضر یک مطالعه تلفیقی می باشد که بین سال های 1394تا1396دردانشگاه علوم پزشکی تبریز،با استفاده ازروش های تحقیق کمی وکیفی وبا استفاده ازمطالعه مرور نظامند انجام شد.مشارکت کننده گان درفاز کیفی مطالعه ، مدیران بیمارستان ،صاحبنظران مدیریت مبتنی بر شواهد ومتخصصان علوم مدیریت ،سیاستگذاری واقتصاد سلامت (48نفر( بودند.جامعه پژوهش درفاز کمی مطالعه ،شامل 652نفر مدیر ازبیمارستان های دولتی ایران و همه بیمارستانهای (دولتی ،تامین اجتماعی ،خیریه ونظامی)شهرتبریز بود که 418نفر درمطالعه شرکت کردند(12/64درصد).جمع آوری داده ها درمطالعه کیفی با استفاده از روش بحث های گروهی متمرکز ومصاحبه های ساختاذمندودرخصوص فاز کمی مطالعه با استفاده ازپرسش نامه صورت گرفت. روش تحلیل داده ها در مرور نظامند، فاز کیفی مطالعه ،فاز کمی مطالعه به ترتیب متاآنالیز-متاسنتز،تحلیل محتوا و تحلیل معادلات ساختاری بود. یافته ها : نتایج تحلیل داده ها (مرور نظامند ، مطالعه دلفی ومدلسازی معادلات ساختاری برای برازش مدل)عوامل موثر برمدیریت مبتنی برشواهد را شناسایی و تایید کرد. نتایج نشان داد که مدل مدیریت مبتنی بر شواهد اصلی (شامل زمینه در سطح خرد و کلان، ساختار، فرآیند و پیامد) در بیمارستان ها از 6 منبع شواهد اصلی ( با درونمایه فرعی)، 6مرحله اصلی فرآیند مدیریت مبتنی بر شواهد ، 5 مانع اصلی مدیریت مبتنی بر شواهد( با 46 درون مایه فرعی )، 5 تسهیل کننده اصلی ( با 42 درون مایه فرعی) تشکیل شده است. ازترکیب عوامل شناسایی شده ،مدل مدیریت مبتنی برشواهد برای بیمارستانهای ایران طراحی شد.نتایج ارزیابی وضعیت مدیریت مبتنی بر شواهد نشان داد که میانگین استفاده ی مدیران از شواهد علمی –پژوهشی 21/59 درصد بود.امااین میانگین ،برای متخصصان مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی 57/66 درصد بود.نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که همه ی عوامل تسهیل کننده مدیریت مبتنی بر شواهد و منابع شواهد تاثیر مثبت و معنی داری بر مدیریت مبتنی برشواهد داشتند( (P<0/001.ازطرف دیگر ،تسهیل کننده ها رابطه منفی و معنی داری روی موانع مدیریت مبتنی بر شواهد داشتند( (p<0/001 . نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که مدیران نگرش مثبتی نسبت به مدیریت مبتنی برشواهد دارند.مدیرانی ،مبتنی بر شواهد خواهند بود که بسته به نوع وشدت مسئله از همه منابع شواهد(شش ضلعی شواهد)دریک فرایندشش مرحله ای مدیریت مبتنی برشواهد استفاده کنند.اجرای مدل مدیریت مبتنی بر شواهد، مستلزم ایجاد و استفاده از سهیل کننده ها و حذف موانع می باشد وباید شکاف بین آموزش وپرورش با بیمارستان ها با تعامل بیشتر پر شود.بهداشتی و درمانی،
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/61001
Collections
  • theses

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV