• English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ارزشیابی برنامه های آموزشی با استفاده از الگوی CIPP در بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی تبریز

Thumbnail
View/Open
Mehdi Mojtahedi thesis.pdf (1.382Mb)
Date
1398/6/31
Author
مجتهدی, مهدی
Metadata
Show full item record
Abstract
مقدمه: حیطه اصلی رشته دندان¬پزشکی ترمیم و زیبایی توانایی تشخیص و شناسایی و درمان پوسیدگی¬های دندانی و انجام درمان¬های رستوریتیو و زیبایی میباشد و در حیطه¬های مطرح-شده دارای فعالیتهای آموزشی نظری و عملی جهت دانشجویان دکترای عمومی و تخصصی و همچنین فعالیت¬های پژوهشی می¬باشد. بدون شک تجربیات آموزشی دانشجویان در رشته ترمیمی دندانپزشکی و نقطه نظرات آنها در مورد محتوا، ساختار و کیفیت آموزش، به عنوان عوامل کلیدی در کنترل کیفیت برنامه¬های آموزشی و ارزیابی به شمار می¬آیند و می¬توانند منبعی مهم برای تصمیم¬گیری¬های آموزشی محسوب شوند. بنابراین در این مطالعه به بررسی میزان دست یابی به اهداف آموزشی گروه آموزشی دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی از دیدگاه دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس الگوی ارزشیابی سیپ (CIPP) پرداخته شد. روش کار: در این مطالعه که یک مطالعه توصیفی-مقطعی بود، جامعه هدف دانشجویان رشته دندان پزشکی علوم پزشکی تبریز که واحدهای عملی و نظری ترمیمی را گذرانده بودند، انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه ایی با 30 سوال بود که با استفاده از چک لیست الگوی ارزشیابی سیپ تهیه شده بود و پذیرفته شده در سطح بین المللی می‏باشد و توسط این پرسشنامه ویژگی¬های فردی و توانمندی دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفت. درنهایت داده¬های بدست آماده پس از ورود به نرم افزار SPSS توسط فراوانی و درصد فراوانی مورد آنالیز و ارزیابی قرار گرفتند. نتایج: از بین مباحث ترمیمی مطرح شده بیشترین فراوانی پاسخی که دانشجویان در صورت مواجهه شدن میتوانستند بصورت عالی انجام دهند مربوط به " آشنایی با طرز استفاده از یونیت و موقعیتهای مختلف دندانپزشک حین کار" با فراوانی 23(1/31 %) و بیشترین فراوانی پاسخی که دانشجویان در صورت مواجهه شدن بصورت ضعیف انجام میدادند مربوط به "آشنایی با انواع اینله و اندیکاسیونهای آنها" با فراوانی 33(8/45 %) بود. امتیازهای دسته بندی شده نیز در بین زنان و مردان، نوع رووردی و سال ورودی دانشجویان مقایسه شده و مشاهده شد تنها امتیاز عالی کسب شده توسط زنان بوده و تنها 1 زن امتیاز ضعیف را کسب کرده بود. همچنین بیشترین فراوانی کسب امتیازهای خوب و متوسط توسط مردان بود. بین امتیازهای کسب شده زنان و مردان، نوع ورودی¬های مختلف و ورودی سالهای مختلف از لحاظ آماری ارتباط معناداری وجود نداشت (P>0.05). نتیجه¬گیری: با مشخص شدن نقاط قوت و ضعف دانشجویان در بخش¬ها، ورودی¬های مختلف در هر یک از دروس مربوط به بخش ترمیم دانشکده، می¬توان برنامه آموزشی این بخش¬ها را با توجه به نیازههای دانشجویان بازنگری و نقایص آن را مرتفع ساخت.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/60976
Collections
  • Theses(D)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV