بررسی تاثیر سواد فناوری اطلاعات پرستاران بر پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی
Abstract
چکیده پژوهش
مقدمه: در سال های اخیر فناوری اطلاعات در حیطه پرستاری در اغلب بیمارستان ها جهت حمایت از فعالیت روزمره پرستاران معرفی شده است پرستاران یکی از بزرگ ترین گروه های ارائه دهنده خدمت درسیستم سلامت می باشند که جهت انجام هر چه بهتر فعالیت های خود، درحیطه های مختلف درمانی و مدیریتی وابسته به اطلاعات میباشد.. از این رو ما در این مطالعه به بررسی تاثیر سواد فناوری اطلاعات پرستاران بر پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی پرداخته ایم.
مواد و روش: این پژوهش توصیفی تحلیلی در سال 139۷ در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. جامعه پژوهش شامل ¬1400 پرستار بالینی شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز(ده بیمارستان) است. با استفاده از جدول مورگان تعداد 302 پرستار به عنوان افراد تحت مطالعه (نمونه) انتخاب شدند.نمونه گیری به روش طبقه ای تصادفی انجام شد به طوری که به تناسب تعداد پرستاران در هر کدام از بخش های مراقبتی تعداد ۳02 نفر به عنوان نمونه مورد نظر انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه اول بر اساس مدل پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی Handayani طراحی و دارای سه بعد اصلی و 18 سوال می باشد و پرسشنامه دوم ابزاری خود ساخته مربوط به سنجش میزان سواد فناوری اطلاعات می باشد و دارای شش بعد اصلی و 60 سوال چهار گزینه ای می باشد. سوالات پرسشنامه اول دارای طیف لیکرت 5 امتیازی(0-4) و پرسشنامه دوم دارای سولات 4 گزینه ای بود. همچنین برای مشخص شدن رابطه متغیرها با ویژگی های دموگرافیک از آزمون های ANOVA و t مستقل استفاده گردید.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که در بررسی سواد فناوری اطلاعات پرستاران و تاثیر آن در پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی با توجه به یافته های حاصل از پرسش نامه دوم میانگین سواد فناوری اطلاعات پرستاران 39 است و با توجه به یافته های حاصل از پرسش نامه ی اول که تاثیر سواد فناوری اطلاعات بر پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی در سه بعد انسانی، فنی و سازمانی بررسی شد، سواد فناوری اطلاعات پرستاران با بعد ویژگی های انسانی و سازمانی پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستان رابطه معناداری وجود داشت و با بعد ویژگی های فنی پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستان رابطه مستقیم و معناداری وجود نداشت.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش با برگزاری کلاس های آموزشی می توانیم سواد فناوری پرستاران را افزایش دهیم که موجب موفقیت سیستم شود.قبل از اینکه در سازمانی سیستم اطلاعات بیمارستانی پیاده شود باید کارگاه های آشنایی با سیستم برگزار شود. داشتن مدرک ICDL در استخدام لحاظ شود.