تبیین تجارب دانشجویان دکتری تخصصی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به بازیابی و ارزیابی اطلاعات؛ یک مطالعه موردی
Abstract
چکیده فارسی:
مقدمه: با افزایش تولید و سهولت دسترسی به انبوه اطلاعات از طریق بانک های اطلاعاتی و
وب، مهارت جستجو و ارزیابی اطلاعات به منظور استفاده مفید و مؤثر از آن، از مهارتهای
ضروری برای پژوهشگران و دانشجویان به حساب میآید.
هدف: این مطالعه به دنبال بررسی دیدگاهها و تجارب دانشجویان دکتری تخصصی داروسازی
دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد جستجو و ارزیابی اطلاعات میباشد.
روش کار: داده های این مطالعه از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شد. داده ها به
روش تحلیل محتوایی و با استفاده از نرم افزار مکس کیو دی ای نسخه 12 تحلیل شدند.
یافته ها: 13 نفر از دانشجویان دکتری تخصصی رشته داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز
در این مطالعه شرکت کردند. کدهای به دست آمده از متن مصاحبه ها که مربوط به مهارتهای
جستجو و بازیابی اطلاعات در دانشجویان می شد در دو درون مایه ابزارهای جستجو و استراتژی
جستجو طبقه بندی شدند. همچنین مشکلات دانشجویان در جستجوی اطلاعات نیز مشخص
گردید.
سه درون مایه " ارزیابی پایگاه اطلاعاتی" ، " ارزیابی منبع اطلاعاتی " و "ارزیابی محتوا"
به عنوان مهمترین عناصر در ارزیابی از دید دانشجویان مطرح شدند. هرکدام از این طبقات
شامل معیارهای اصلی و فرعی است که هریک جنبه ای خاص از معیارهای موردتوجه
دانشجویان در ارزیابی اطلاعات را توصیف میکند.
نتیجه گیری: طبق نتایج این مطالعه دانشجویان به آموزشهای بیشتری برای آشنایی با
قابلیتهای ابزارهای جستجو برای استفاده مفید و موثر از آنها نیاز دارند. همچنین با مشخص
شدن مشکلات دانشجویان در جستجوی اطلاعات از جمله دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی و
دسترسی به متن کامل مقالات، کتابخانه مرکزی دانشگاه میتواند با فراهم آوردن امکان دسترسی off- campus
برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در صدد رفع این مشکلات بر آید.