بررسي نظرات استفاده کنندگان از داروهای فشارخون در مورد ويژگي هاي ظاهري ومحتواي اطلاعاتي بروشورهای دارويي
Abstract
خلاصه فارسي :
مقدمه : بروشور داروئي يک سند رسمي هست که توسط کارخانجات دارويي براي کمک به استفاده صحيح دارو تهيه مي شود. بنابراين اطلاعات مندرج در بروشور بايد بتواند نيازهاي اطلاعاتي فوري و ضروري بيماران را در خصوص مصرف و اثربخشي دارو برطرف کرده و در جهت بهبود سريع بيمار راهنمايي لازم را بنمايد.
هدف: اين مطالعه به قصد بررسی نظر بيماران استفاده کننده از داروهاي فشارخون و برگه هاي داروئي آنها را در خصوص بار اطلاعاتي و پاسخگويي بروشورهاي دارويي و ويژگيهاي ظاهري آنها انجام شد.
روش کارو مواد: اين يک مطالعه توصيفي تحليلي است که در آن نظرات 147 بيمار مراجعه کننده به کلينيک قلب بيمارستان شهيد مدني و داروخانه هاي تحت نظر دانشگاه علوم پزشکي تبريز که از داروهاي فشارخون استفاده مي کردند و بروشورهاي داروهاي خود را مطالعه مي نمودند، بررسي شد. مطالعه در زمستان 96 انجام گرفت وروش جمع آوري داده ها مبتني بر پرسشنامه بود که پايايي و روايي آن با روش CVI ,CVR لاوشه سنجيده شد و داده ها با استفاده نرم افزار SPSS تجزيه تحليل شد.
يافته ها : نتايج نشان داد در اين مطالعه 111 نفر( 5/75% ) بيماران بروشورها را قبل از مصرف دارو به طور کامل مطالعه مي¬کنند و تنها 6 % بيماران اصلا بروشورها را مطالعه نمي-کردند . بيشتر آنها از فونت ، و رنگ و اندازه و کيفيت بروشورها راضي بودند و اکثر آنها اعلام کرده اند که بروشورها روز آمد نمي باشند .همچنين بيش از نيمي از افراد مورد مطالعه 109 نفر (2/74%) از پاسخ دهندگان اظهار داشته¬اند که با مطالعه بروشورها، اطلاعات لازم درمورد داروي خود را بدست مي آورند، آنها اظهار داشتند تاريخ روز آمد ¬سازي برگه ها و اطلاعات مبتني بر شواهد علمي در برگه ها ذکر نمي¬گردد.
بحث و نتيجه گيري: بروشورهاي داروئي از ديدگاه بيماران نسبت به نيازهاي اطلاعاتي آنها پاسخگو هستند، ولي اطلاعات مبتني بر آخرين شواهد علمي را ارائه نمي¬کنند. لذا براي تصميم گيري مناسب نيستند. از آنجاييکه تاريخ روزآمد سازي برگه ها بين يک الي سه سال است بنظر مي¬رسد بهترين راه کمک به اين مشکل ارائه بروشور دارويي هوشمند درروي برنامه هاي کاربردي است.