ارئه مدلی جهت سنجش رضایتمندی کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای آموزشی
Abstract
خلاصه فارسی
مقدمه:رضایتمندی کاربران مهمترین معیار درزمینه ارزیابی اثربخشی سیستم های اطلاعات است.
هدف:ازاین مطالعه تعیین عوامل موثر بررضایتمندی کاربران سیستم های اطلاعات بیمارستانی درقالب مدل معادلات ساختاری می باشد.
روش کارومواد:جامعه ی پژوهش شامل کاربران سیستم های اطلاعات بیمارستانی مراکز آموزشی درمانی علوم پزشکی تبریز می باشند.به منظور انجام این مطالعه پرسشنامه ای بر اساس مرور نظام مند توسط پژوهشگران ایجاد و ارزیابی روایی آن با نظرسنجی از خبرگان صورت گرفته و پس از تایید نهایی بین 384نفراز کاربران سیستم های اطلاعات بیمارستانی توزیع گردید.سپس با استفاده از نرم افزار AMOS22
مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته های پژوهش:طبق مدل معادلات ساختاری حاصل از این مطالعه رضایتمندی شامل 8بعد کیفیت اطلاعات (13آیتم)،کیفیت سیستم (16آیتم)،کیفیت خدمات(10آیتم)،ساختارسازمانی و مدیریتی (5آیتم)،مفید بودن سیستم(7آیتم)،به کارگیری سیستم با 5آیتم ،ویژگی ها کاربر با9آیتم،اضطراب کامپیوتری با 4آیتم باسطح معنی داری( 0/001) ونسبت بحرانی بالاتراز (1/96)می باشد.مهم تری آیتم های موثر بر رضایتمندی کاربران درکل ابعاد شامل شفاف بودن اطلاعات درسیستم با ضریب استاندارد (0/60)،فرآهمی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری با ضریب استاندارد (0/58)،قابلیت ارتقای سیستم با ضریب استاندارد(0/78)،رفتارمشورتی مدیران با کاربران در خصوص سیستم با ضریب استاندارد (0/80)،تنوع استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستانی با ضریب استاندارد(0/71)،مهارت کاربران با ضریب استاندارد (0/52)،مدیریت بهتر اطلاعات با ضریب استاندارد (0/78)،احساس عدم توانایی کاربر درکنترل سیستم اطلاعات بیمارستانی با ضریب استاندارد (0/72)می باشد.
نتیجه گیری:مدل یکپارچه حاصل از پژوهش می تواند به عنوان ابزاری موثر در طراحی ،توسعه و مدریریت سیستم اطلاعات بیمارستانی کاربر محور مورد بهره برداری قرار گیردوبه موفقیت سیستم های اطلاعات بیمارستانی کمک نماید.
واژگان کلیدی :مدل معادلات ساختاری ،رضایتمندی کاربران، سیستم اطلاعات بیمارستانی ،عوامل ،ابعاد