بررسی تاثیر آموزش روش های مدیریت استرس بر استرس دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 89
Abstract
مقدمه: رشته دندانپزشکی، جزو رشته هایی استت کته عتلاوه بتر استترس محتیط
آموزشی، استرس های محیط بالینی را نیز بر دانشجویان تحمیل می کند. روش هتای
صحیح مدیریت استرس می تواند از عوارض ناخوشایند بلند مدت استرس جلتوگیری
نمایند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش روش های مدیریت استرس بر مدیریت
استرس دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ستال 8931 انجتام
شده است.
مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی که به روش سنجش قبل و بعتد ک تاربردی
است، جامعه پژوهشی، دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشتکی تبریتز بتود.
نمونه گیری بصورت تصادفی خوشه ای انجام شد؛ به طوری که از هر رده تحصیلی بته
نسبت متناسب، دانشجو انتخاب شد و بصورت تصادفی در دو گروه کنترل و مداخلته
قرار گرفت. برای گروه مداخله، کلاس آموزشی مدیریت استرس برگزار شد. یک متاه
قبل و بعد از مداخله، میزان استرس دانشجویان بررسی و با گروه کنترل مقایسه شد.
ابزار مطالعه، پرسشنامه مقابله با استرس Folkman & Lazarus ( WCQ ( بود.
نتایج: یافته ها حاکی از آن است که ارتباط معنی داری بین متغیر وابسته)استرس( و
متغیر همپراش)پیش آزمون( در هر دو راهبرد مساله متدار و هیجتان متدار وجتو د
>1/ دارد) 118 P .) بنابراین اثربخشی روش های مدیریت استرس بر استرس دانشجویان
دندانپزشکی تایید می گردد.
نتیجه گیری: بر طبق یافته ها مشخص گردید که روش مدیریت استرس بتر استترس
دانشجویان دندانپزشکی تاثیر مثبت و معنی دار دارد. آموزش مهارت های مقابلته ای
مساله مدار از فنون مدیریت استرس بود که در کنترل استرس به افراد کمک نمود.