تدوین چارچوب مدیریت مصرف خدمات بیمارستانی سطح دو در ایران
Abstract
خلاصه فارسی
مقدمه: بهبود استفاده از مراقبت های سلامت جهت پاسخگویی به تقاضای روزافزون افراد
برای منابع بیمارستانی در سراسر جهان امری ضروری است.
هدف: هدف از مطالعه حاضر تدوین چارچوب مدیریت مصرف خدمات بیمارستانی سطح
دو در ایران می باشد.
روش كار و مواد: پژوهش حاضر یک مطالعه تلفیقی )کمی و کیفی( است که در سال
تحصیلی 1396 - 1395 در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در چهار مرحله انجام گرفت. ابتدا شیوه های
مدیریت مصرف خدمات بیمارستانی در جهان به روش مرور نظام مند استخراج شد. سپس با مراجعه
حضوری به مراکز بیمه سلامت و بیمارستان ها و انجام مصاحبه و بررسی مستندات به بررسی
وضعیت موجود مدیریت مصرف خدمات در بیمارستان ها پرداخته شد. روش انتخاب مراکز نمونه
گیری در دسترس بود. در مرحله بعدی جهت تکمیل اطلاعات و تحلیل دیدگاه صاحبنظران نظام
سلامت ایران در خصوص مدیریت مصرف خدمات بیمارستانی یک جلسه بحث گروهی متمرکز
برگزار گردید. شرکت کنندگان به روش مبتنی بر هدف انتخاب شده بودند. در نهایت به منظور
تدوین چارچوب از مطالعه دلفی استفاده شد.
یافته ها: اجزای چارچوب مدیریت مصرف خدمات بیمارستانی سطح دو در سه سطح پیش
2
از بیمارستان، بیمارستان و پس از ترخیص از بیمارستان ارائه شده است. اجزای ساختاری سطح پیش
بیمارستانی شامل مراقبت اولیه، پزشک خانواده و نظام ارجاع، مدیریت موردی اولیه، مدیریت بیماری
و خود مراقبتی می باشد. سطح بیمارستان دربرگیرنده ی بررسی الگوی مصرف دارو و خدمات،
مدیریت موردی مبتنی بر بیمارستان، مدیریت اطلاعات سلامت، مدیریت دانش، طرح ترخیص،
روش پرداخت و توسعه منابع انسانی می باشد. سطح پس از ترخیص از بیمارستان شامل مدیریت
موردی پس از ترخیص، مراقبت انتقالی و سیستم مراقبت از بیماران در مراحل انتهای زندگی می
باشد. افزایش کارایی، افزایش کیفیت، افزایش رضایت، مصرف بهینه و کاهش هزینه به عنوان اهداف
مدیریت مصرف خدمات بیمارستانی در نظر گرفته شدند. هماهنگی بین بخش های مختلف، نظارت
و فرهنگ سازی از پیش نیازهای اجرای مدیریت مصرف خدمات در بیمارستان ها است.
نتیجه گیري: مدیریت مصرف خدمات بیمارستانی سطح دو به منظور دستیابی به بالاترین
سطح کیفیت و کارایی در ارائه خدمات سلامت نیازمند در نظر گرفتن مدیریت عناصر ساختاری
چارچوب می باشد. استفاده از چارچوب تدوین شده می تواند گام مهمی در جهت مصرف درست
در بیمارستان ها باشد.
واژگان كلیدي: چارچوب مدیریت مصرف خدمات بیمارستانی، بررسی الگوی مصرف،
مراقبت سلامت، ایران