بررسی میزان رضایت از خدمات ارائه شده به سالمندان تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان خدابنده
چکیده
زمینه: سالمندان نیازمند دریافت خدمات متنوعی هستند. سالمندان از یکسو بهدلیل کهولت سن و کاهش توانایيهاي عملکردي و از سوي دیگر به این دلیل که یکی از آسیبپذیرترین قشرهای جامعه هستند، میبایست تحت توجه و حمایتهاي لازم قرار گیرند و نیازهاي آنان در ابعاد جسمي، اجتماعي و رواني ارزیابي و بررسي شود.
هدف: این پژوهش به منظور بررسی میزان رضایت از خدمات ارائه شده به سالمندان تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان خدابنده انجام گرفت.
روش کار: این پژوهش با رویکرد کاربردی و به شیوه توصیفی - مقطعی انجام گرفت. نمونه آماری 83 نفر از سالمندان تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان خدابنده بود که با روش تمام شماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ (833/0=α) و روایی آن با رویکرد صوری و محتوایی تایید شد. دادههای پژوهش از طریق محاسبات آمار توصیفی و آزمونهای دوجمله-ای و فریدمن تحلیل شدند.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش جنسیت 42% پاسخگویان مرد و 58% زن بودند و 60% پاسخگویان سن 65 تا 75 سال و 98% دارای تحصیلات ابتدایی و 61% درصد متاهل بودند . میزان رضایت از خدمات (آموزشی با میانگین69/3 و001/0=p-value ، توانبخشی با میانگین 22/3 و001/0=p-value ، پزشکی با میانگین 31/3 و 053/0=p-value و رفاهی با میانگین 38/3 و001/0> p-value )در سطح متوسط به بالا و میزان رضایت از خدمات مشاوره ای و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با میانگین 74/2 و001/0>p-value در سطح کمتر از متوسط بود(میانگین نمره ها با عدد 3 یعنی متوسط میزان رضایت مقایسه شده است).
نتیجه گیری: باتوجه به یافتههای پژوهش نیاز است که مدیران و تصمیمگیران اداره بهزیستی شهرستان خدابنده در بهبود ابعاد خدمات بویژه بر خدمات مشاورهای و پیشگیری از معلولیتها و آسیبهای اجتماعی تمرکز داشته باشند تا بدینوسیله سلامت جسمی و روحی سالمندان جامعه ارتقاء داده شود.