محاسبه هزینه تمام شده آموزش دانشجو در دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 94-1393
Abstract
خلاصه فارسی
مقدمه: امروزه با توجه به نقش اطلاعات صحیح در تصمیمگیریها، طراحی سیستم هزینهیابی از اهمیت خاصی برخورداراست.پژوهش حاضر باهدف برآورد هزینه تمامشده آموزش دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجامشده است.
مواد و روش کار: برای دستیابی به مطالعات هزینهیابی در آموزش عالی جستجوی نظاممند از
چهار پایگاه داده: Pub Med)،Scopus، ProQuest،Ovid) به عمل آمد.
روش مورداستفاده در محاسبه بهای تمامشده، هزینهیابی بر مبنای فعالیت است. هدف هزینه، هزینه آموزش دانشجویان و دیدگاه هزینهیابی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی بود. واحدهای ارائه خدمت در دانشکده در سه گروه بالاسری، میانی و نهایی طبقهبندیشده و هزینههای صورت گرفته با استفاده از مبناهای تسهیم و به دو روش مستقیم و نزولی بین واحدهای مختلف و نهایتاً بین دانشجویان و واحدهای درسی توزیعشدهاند. همچنین جهت سنجش تأثیر متغیرها تحلیل حساسیت انجام گرفت. محاسبات در نرمافزار اکسل 2010 انجام شد.
یافتهها: دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دارای 4 گروه آموزشی، 16 نفر هیئتعلمی تماموقت و 34 نفر کارکنان غیر هیئتعلمی بود. هزینه سرانه تمامشده تربیت دانشجو در روش تسهیم هزینه نزولی در رشته فناوری اطلاعات سلامت، مقطع کارشناسی پیوسته 74.3 میلیون ریال، کارشناسی ارشد 118 میلیون ریال و کارشناسی ناپیوسته مدارک پزشکی 48.5 میلیون ریال، در رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، در مقطع کارشناسی ارشد 91.1 میلیون ریال، کارشناسی 92 میلیون ریال و دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی 291.8 میلیون ریال، کارشناسی ارشد اقتصاد سلامت 187.7 میلیون ریال، دکتری سیاستگذاری سلامت 432.6 میلیون ریال و کارشناسی ارشد کتابداری پزشکی 205 میلیون ریال بود.
نتیجهگیری: دانشجویان مقطع دکتری بیشترین هزینه سرانه را داشتند. علت بالا بودن هزینه در مقاطع بالاتر ارتباط نزدیکی با عواملی مانند تعداد کم دانشجو در این سطح، استفاده از اساتید با درجه علمی بالاتر، سهم بالای امکانات پژوهشی و پرداخت مساعدت تحصیلی از طرف وزارت بهداشت به دانشجویان مشمول بورسیه عام دارد.
کلیدواژهها: هزینهیابی بر مبنای فعالیت، آموزش عالی، هزینه تمامشده.