ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز براساس مدل سرکوال
Abstract
چکیده
مقدمه : توسعه پایدار نظام آموزشی عالی که یک نظام پویا می باشند لازمه رشد موزون ،متناسب ومتعادل هردوبعد کمی وکیفی به موازات یکدیگر است . ارزیابی کیفیت خدمات از جمله گام های اساسی درتدوین برنامه های ارتقای کیفیت محسوب می شود.بنابراین یکی از مشخصه های وضعیت مطلوب در دانشگاه ،برآورده شدن انتظارات دانشجویان از فرایندها ی آموزشی است. شکاف کیفیت خدمات ،فاصله بین ادراکات وانتظارات ازخدمات ارائه شده می باشد.نظر به اهمیت کیفیت خدمات آموزشی،هدف از انجام مطالعه حاضر ،ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی ازدیدگاه دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز براساس مدل سروکوال بود.
مواد روش ها:این مطالعه توصیفی – تحلیلی مقطعی درسال 1395دردانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان مقاطع مختلف رشته مدیریت خدامت بهداشتی درمانی (98)نفر بودند که به علت محدود بودن جامعه ، نمونه گیری به شکل نمونه در دسترس دراین مقطع زمانی (سرشماری)صورت گرفت. از پرسشنامه سروکوال که شامل دو بخش مشخصات اعباد فردی وایعاد پنج گانه کیفیت خدمات ،برای جمع آوری داده ها استفاده شد.تجزیه وتحلیل داده هابا استفاده ازنرم افزارspss23وآمارتوصیفی و آزمون های کولموکروف-اسمیرنوف، تی تست انجام گرفت.
یافته ها:درتمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی وعبارات مربوط به سنجش ان ،شکاف کیفیت وجود داشت.بیشترین شکاف کیفیت درابعاد تضمین (1.05-)وکمترین شکاف کیفیت مربوط به بعد ملموسات (0.38-)بود.رابطه آماری معنی داری نیز بین انتظارات با مقطع تحصیلی وجود داشت(0.05≥p)
نتیجه گیری:انتظارات دانشجویان فراتر از درک آنها از وضعیت موجوداست ودر هیچ کدام از ابعاد خدمت ،انتظارات ،آنها برآورده نشده است . پیشنهاد می شود براب کاهش این شکاف ها ،ایعاد یکه بیشترین شکا ف را دارند در اولویت قرارگیرند و همچنین کارگاه های آموزش نحوه ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان و برقراری ارتباط با آنان ونیز دوره های آموزشی شیوه های نوین آموزشی برای مدرسین برگزار شود.
کلیدواژه ها:کیفیت آموزش،مدل سروکوال،شکاف