ارزیابی پاسخدهی نظام سلامت در حوزه خدمات بستری در بیمارستان های آموزشی شهر تبریز
Abstract
چکیده :
مقدمه : سازمان جهانی بهداشت جهت ارزیابی عملکرد سیستم بهداشتی درمانی سه
محور ارتقای سلامتی، پاسخدهی و تامین مالی عادلانه را به عنوان اهداف اصلی نظام
سلامت معرفی می کند. این سازمان بهترین روش برای اندازه گیری پاسخدهی را پرسش
از مردم درباره تجربه شان در ارتباط با سیستم سلامت می داند و همین تجربیات با
پیامدهای نهایی سلامت ارتباط دارد. لذا هدف مطالعه حاضر ارزیابی پاسخدهی نظام
سلامت در حوزه خدمات بستری در بیمارستان های آموزشی شهر تبریز بعد از اجرای
طرح تحول سلامت می باشد.
مواد و روش ها: مطالعه به شیوه توصیفی از نوع همبستگی و مقطعی است. ابزار
گردآوری داده ها پرسشنامه پاسخدهی بومی ایران بود. جامعه مورد پژوهش بیماران
مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی شهر تبریز جهت دریافت خدمات بستری بودند.
نمونه گیری به صورت در دسترس بود به گونه ای که با مراجعه به بیمارستان های مورد
مطالعه، پرسشنامه ها توسط محقق از 180 بیمار و یا همراهان آنها تکمیل گردید. سپس
اطلاعات گردآوری شده در نرم افزار آماری SPSS23 ثبت و تحلیل شد.
یافته ها: یافته های این مطالعه نشان داد که به طور کلی میانگین نمره پاسخدهی در
حوزه خدمات بستری 32 / 0 ± 5 / 3 است. سطح پاسخدهی در حوزه حمایت اجتماعی
بالاتر و در بعد اطلاع رسانی و اموزش به بیمار، پایین تر ازسایر حوزه ها بوده است. در
زمینه اهمیت ابعاد پاسخدهی از دیدگاه بیماران نیز، بالاترین اهمیت به بعد کرامت انسانی
( 28.9% ( داده شد. بعد دسترسی به خدمات ) 1.7% ( نیز در بین سایر ابعاد کمترین اهمیت
را دارند.
5
نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه پاسخدهی بیمارستان های مورد مطالعه در
وضعيت متوسط رو به بالا ارزیابی گردید. قرار گرفتن بیمارستان ها در وضعیت تقریبا
مشابه می تواند حاکی از عدالت در پاسخدهی در بین بيمارستان هاي آموزشي شهر تبریز
باشد. همچنین به نظر می رسد که مدیران بیمارستان ها و حوزه درمان نیاز مند توجه به
اهمیت ابعاد از دید مردم دارند تا تلاش های خود را در حیطه ها و ابعادی که از دید مردم
مهم تر هستند متمرکز نمایند.
کلید واژه ها : پاسخدهی ، بیمارستان آموزشی، خدمات بستری