• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

اجراي آزمون DOPS براي ارزیابی مهارت هاي پروسیجرال واحد دندانپزشکی اجتماعی عملی و تاثیر آن در یادگیري مهارت ها و میزان رضایتمندي اساتید و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال تحصیلی 98-97

Thumbnail
View/Open
Farnaz Gadimi thesis.pdf (2.155Mb)
Date
1398/4/19
Author
قدیمی, فرناز
Metadata
Show full item record
Abstract
زمینه و هدف: آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی، روشی ارزشمند برای ارزیابی¬های بالینی محسوب می¬گردد. هدف مطالعه حاضر ارزیابی مهارت های پروسیجرال واحد داندانپزشکی اجتماعی عملی 2 با استفاده از آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی (DOPS-Direct Observation of Practical Skills) و تاثیر آن در یادگیری مهارت¬ها و میزان رضایتمندی اساتید و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال تحصیلی 98-97 می باشد. روش اجرا: در این مطالعه مداخله ای، 60 نفر از دانشجویان داندانپزشکی اجتماعی عملی 2 انتخاب و سپس بصورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. در گروه مداخله مهارت¬های فلورایدتراپی، فیشورسیلانت تراپی و PRR و آموزش بهداشت با استفاده از روش DOPS و در گروه کنترل براساس روش مرسوم دانشکده ارزشیابی شد و مهارت¬های موردنظر در دو گروه توسط چک ¬لیست بررسی شد. داده¬ها با استفاده از نرم افزار SPSS22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته¬ها: آزمون آماری تی مستقل تفاوت آماری معناداری در میانگین نمرات مهارت¬های فلورایدتراپی، فیشورسیلانت تراپی و آموزش بهداشت بین دو گروه مداخله و کنترل نشان داد (P < 0.0001). نتایج افزایش معناداری در مهارت¬های ذکر شده در مرحله سوم ارزشیابی در گروه مداخله با استفاده از آزمون آماریRepeated measured ANOVA نشان داد (P < 0.0001). همچنین میزان رضایتمندی اساتید و دانشجویان از اجرای آزمون DOPS بطور قابل ملاحظه¬ای بالا بود و تمام شرکت کنندگان دیدگاه مثبتی در مورد آزمون داشتند. نتیجه¬گیری: روش ارزشیابی DOPS نسبت به روش ارزشیابی مرسوم تأثیر بیشتری بر مهارت هاي آموزش بهداشت، فلورایدتراپی و فیشورسیلانت تراپی و PRR و روند یادگیری در دانشجویان دندانپزشکی داشت. همچنین میزان رضایتمندی اساتید و دانشجویان از تاثیر اجرای آزمون DOPS بر روند یادگیری دانشجویان دندانپزشکی بطور مشهودی بالا بود. از سوی دیگر دانشجو محور بودن، عینی بودن و ارائه بازخورد مناسب این روش براساس مطالعات مختلف از محاسن این شیوه ارزشیابی بشمار می¬آید.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/60314
Collections
  • Theses(D)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV