بررسی مزایای برنامه درسی مارپیچی و امکان اجرای آن در آموزش داروسازی
Abstract
مقدمه: مفهوم برنامه درسی مارپیچی بر اساس بازخوانی تکراری موضوع در طول دوره و به طور خاص در ادغام مبتنی بر مشکل بالینی و آموزش مبتنی بر نتیجه مرتبط با مشکل می باشد. هدف: بررسی مزایای برنامه درسی مارپیچی و امکان اجرای آن در آموزش داروسازی در دانشکده داروسازی تبریز
روش کار: این مطالعه از نوع آماری بوده که پرسشنامه های طراحی شده ، بصورت تصادفي در اختیار 70 نفر از دانشجويان سال آخر دانشکده داروسازي شهر تبريز و همچنين 20 نفر ازاساتيد دانشکده در سال 97 قرار گرفت و در نهایت آنالیز نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS 17 انجام گردید.
نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که28/54% دانشجویان با حضور در داروخانه به عنوان بخشی از کارآموزی قبل از دروس تخصصی موافق بودند و 70% آنها اعلام کردند که میزان واحدهای ارائه شده برای حضور در داروخانه کافی نبوده است. همچنین نتایج مشخص کرد که از نظر اساتید، بیش از 58% مطلوبیت برای تکرار دروس دیده شد و در 75/33% موارد امکان پذیری متوسطی برای تکرار دروس دوره داروسازی وجود داشت. همچنین از نظر اساتید، تلفیق و ارائه همزمان دروس علوم پایه و دروس تخصصی در 52% موارد دارای مطلوبیت بالا و در 5/37 %موارد دارای امکان پذیری متوسط بود.
نتیجه¬گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که از نظر دانشجویان میزان واحدهای گذرانده شده برای حضور در داروخانه کافی نیست و باید دروس مرتبط بیشتری را در طول دوره دانشجویی سپری کرده باشند. همچنین از نظر تکرار دروس اساتید بیشتر از دانشجویان نسبت به تکرار دروس برای افزایش امکان پذیری و مطلوبیت موافقت نشان دادند.