• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تعیین مولفه های موثر بر ازدحام بیماران پذیرش بیمارستانهای آموزشی درمانی شهر تبریز در سال 1396

Thumbnail
View/Open
یاسرجوانمردی و اریا خضرلو.pdf (850.2Kb)
Date
1396/12/19
Author
یاسر, جوانمردی
Metadata
Show full item record
Abstract
مقدمه: پذيرش در واقع ورودي اصلي بيمارستان است و اولين ارتباط بيمار با بيمارستان از طريق واحد پذيرش صورت مي گيرد.كارآيي اين واحد زماني مشخص مي شود كه اصول كلي چه از لحاظ تجهيزات و امكانات، چه از نظر تمامي فعاليت هاي انجام گرفته دراين واحد رعايت گردد(1)زمان انتظار )مدت زماني که بيمار از لحظه ي ورود به بخش پذیرش منتظر مي ماند تا يك پزشك او را معاينه کند( بيماران ، يكي از عوامل مهم بوده كه بايد در مديريت و سازماندهي بخش بهداشت و درمان مورد توجه قرار گيرد. همچنین زمان انتظار بيانگر ميزان دسترسي به خدمات بيمارستاني است و به عنوان يکي از شاخص هاي عملکرد بيمارستان قابل اندازه گيري است.(2)زمان انتظار طولاني براي دريافت خدمات اورژانس، يکي از مشکلات متداول بيمارستانها مي باشد که منجر به عدم رضايت بيماران از کیفيت خدمات ارايه شده مي گردد. همچنين ممكن است شكل گيري نگرش منفي جامعه نسبت به بيمارستان و ارائه دهندگان مراقبت ها را به دنبال داشته باشد و چالشي اساسي براي اعتماد عمومي به مراقبت سلامت ايجاد كند.(3) مواد و روش ها : این مطالعه به صورت توصیفی_مقطعی در سال 1396انجام شده است .در این مطالعه 5 بیمارستان اموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز مورداستفاده قرار گرفته شده است .دراین مطالعه 75 نفر (بیمار-همراه بیمار-مسئول پذیرش )در نمونه گیری وارد شدند. یافته ها: نتایج بدست امده از دلایل ازدحام در بیمارستان های مورد مطالعه این را نشان می دهد که کمبود نیروی کار تاثیر بسیار زیادی در ازدحام در بیمارستان های منتخب برعهده دارد.و همچنین یکی دیگر از عواملی که موجب ازدحام می شود طولانی بودن فرایند پذیرش هست که نتایج بدست امده برای کاهش طولانی بودن فرایند پذیرش و تسریع پذیرش بیمار، متصل بودن سیستم بیمارستان به ثبت احوال می باشد. نتیجه گیری : مسئول پذیرش همراه بیمار بیمار دلیل 19.4% 50% 40.7% نیروی انسانی 12.9% 6.2% 14.8% پزشک 32.4% 12.4% 18.5% سیستم و فنی 9.7% 25% 11.1% فضا 19.4% 9.4% 12.1% ارباب رجوع با توجه به جدول بالا نتیجه میگیریم از نظر بیماران و همراه بیماران دلیل نیروی انسانی و از نظر مسئول پذیرش دلایل فنی و سیستمیک بیشتر باعث ازدحام میشوند. با توجه به راهکار های ارائه شده نتیجه میگیریم ایجاد زیر ساخت ها برای نوبت دهی اینترنتی و تلفنی راهکار همگانی برای بیمارستان ها میباشد و راهکارهایی مثل بهبود عملکرد سیستم در سینا، کاهش زمان فرایند پذیرش از طریق یکپارچه سازی پرونده در نیکوکاری، وجود راهنما در سینا،افزایش فضا در علوی و نیکوکاری از جمله راهکار های اختصاصی میباشند.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/60208
Collections
  • theses

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV