بررسی وضعیت نظام پرداخت مبتنی بر عملکرداز دیدگاه کارکنان محیطی و مدیران مرکز بهداشت میانه
Abstract
زمینه و هدف: انگیزه کاری کارکنان سازمانها یکی از عوامل مهم در موفقیت آنها می باشد در
معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ودرمان هم برای ایجاد انگیزه کاری در پرداخت به کارکنان از
روشهای مختلفی استفاده میشود که پرداخت مبتنی برعملکرد یکی از همان روشها است. این یک
روش پرداخت مبتنی بر کیفیت بوده که از سال 7931در وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی در
معاونت بهداشتی مورداستفاده قرارگرفته است لذا پژوهشی با عنوان بررسی وضعیت پرداخت کارانه با
این روش ازنظر کارکنان محیطی شاغل در مرکز بهداشت شهرستان میانه و مدیران این شبکه انجام شد.
موادوروشها:
در این پژوهش کارکنان محیطی ارائهکننده خدمات بهداشتی در خانههای بهداشت ومراکزسلامت و
مدیران ناظر بر عملکرد آنها که تعدادشان 682نفرومشتمل بر بهورزان، مراقبان سلامت و کارشناسان
مسئول بودندکلابعنوان نمونه انتخاب گردیدند. وازفرمهای ارزیابی نظام پرداخت بهعنوان پرسشنامه
استفاده شدونتایج حاصل از تکمیل پرسشنامهها بهصورت توصیفی مقطعی و با استفاده از نرمافزار spss
باورژن 72موردبررسی و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها:
بر اساس نتایج بهدستآمده از پرسشنامهها 11/1درصد زن، 39/1درصدمتاهل، 28/3درصدزیردیپلم
بودند. میانگین نظر شرکتکنندگان درمورداعمال موارد ضریب پایه، عملکرد فردی، عملکرد تیمی،
عملکرد سازمانی و ارزیابی مدیریتی در پرداخت کارانه به ترتیب: 11/91،16/33،13/44،43و 11درصد
بوده است. مدیران در ارزیابی کارکنان زیر مجموعه خوداز دو آیتم حضور به موقع در محل کار وارائه
به موقع آمار وعملکردها را بیشتر از همه موارد دخیل دانستند. شرکتکنندگان دیگردر مطالعه2
مواردبیعدالتی درپرداختها، پزشک نگر بودن روش پرداخت، تفاوت زیاد دردریافتی کارکنان همردیف
را ازپیشنهادات خوددراین مطالعه اظهار کردند . ازنظر تحلیل عاملی مقدار تطبیق عاملی هرکدام از
عوامل در کل روش پرداخت معادل /8بوده که نشاندهنده معنیدار بودن آیتمهای موردبررسی است.
نتیجهگیری:
با توجه به اینکه ایجاد انگیزه و رضایتمندی درپرداخت مبتنی بر عملکردازمهمترین هدف اجرایی آن
بوده و رعایت عدالت در پرداخت مبنای مهم این روش در نظر گرفتهشده است. بنابراین بایستی
درصد بسیار بالایی از کارکنان از نحوه اجرای آن ابراز رضایت میکردند وتاثیر آن را درانجام کارهای
باکیفیت مورد تائید قرار میدادند ولی در عمل از رضایت 12/1درصدی در میان کارکنان برخوردار
است که با توجه به اهمیت موضوع ازوضعیت رضایت بخشی برخوردار می باشدوپیشنهادمیگرددتوسط
مجریان برنامه در نحوه اجرا و ارزیابیها و دستیابی به رضایتمندی بهتر تجدیدنظرهای صورت گیرد