بررسی رابطه ی مهارت های اجتماعی و ارتباط والد- فرزند با میزان همکاری کودکان 6 تا 9 سال در بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال 1398_1397
Abstract
مقدمه: همکاری کودکان رابطه ی مستقیم با بهداشت دهان و دندان آنان دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مرتبط با همکاری کودکان سعی در شناخت هر چه بیشتر این متغیر دارد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی مهارت های اجتماعی و ارتباط والد- فرزند با میزان همکاری کودکان 6 تا 9 سال در بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی تبریز می باشد.
روش: جامعه مورد مطالعه شامل کلیه کودکان سالم 6 تا 9 ساله بودند که در سال 1397 به گروه دندانپزشکی کودکان دانشگاه تبریز مراجعه کرده اند و از میان آنان 72 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه های مقیاس تجدید نظر شده فرانکل، مقياس سنجش مهارتهاي اجتماعي ماتسون فرم كودكان و پرسشنامه رابطه والد-فرزند (MCRE) گردآوری شدند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین مهارت های اجتماعی و ارتباط والد- فرزند با میزان همکاری کودکان همبستگی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی همکاری کودکان بر اساس مهارت های اجتماعی و ارتباط والد- فرزند معنادار بود.
نتیجه گیری: مهارت های اجتماعی و ارتباط والد- فرزند عوامل تاثیرگذار در میزان همکاری کودکان 6 تا 9 سال در بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی تبریز محسوب می شوند. بنابراین بررسی مهارت های اجتماعی و ارتباط والد- فرزندی اطلاعات مفیدی را در اختیار دندانپزشکان کودک قرار می دهند.