بررسی وضعیت پاسخگویی مراکز جراحی محدود شهر تبریز از دیدگاه بیماران در سال 1397
Abstract
مقدمه: ﭘﺎﺳﺦﮔﻮﯾﯽ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﭘﺎﺳﺦ ﯾﮏ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﻪ جنبههای ﻏﯿﺮ بالینی خدمات ارائهشده و برآورده شدن یا نشدن انتظارات افراد و نحوه ی برخورد ارائهدهندگان خدمات سلامت با آنها هست.
هدف: پژوهش حاضر جهت بررسی میزان پاسخگویی مراکز جراحی محدود شهر تبریز از دیدگاه بیماران در سال 13۹۷ انجام پذیرفت.
روش کار و مواد: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد که بهصورت مقطعی در سال 1397در مراکز جراحی محدود شهر تبریز به انجام رسیده است، جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تایید قرارگرفته شد استفاده گردید. برای جمعآوری دادهها ۲۸8 نفر از بیمارانی که در مراکز جراحی محدود شهر تبریز، جراحیشده بودند به روش تصادفی ساده انتخاب گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آماری کروسکال- والیس و من- ویتنی توسط نرمافزار SPSS نسخه ۲۴ تحلیل گردید.
.
یافتهها: بهطورکلی میزان پاسخگویی مراکز جراحی محدود دارای میانگین ۱۶/۸۴ (از ۱۰۰ نمره) و در وضعیت "خوب" (متوسط به بالا) قرار داشت. در این میان بعد امکانات و تسهیلات با میانگین ۵۶/۸۵ بهترین عملکرد و بعد دسترسی به حمایتهای خانواده و اجتماعی با میانگین ۳۲/۸۰ ضعیفترین عملکرد را داشت، همچنین بین میزان درآمد بیماران و مدت زمان انتظار برای عمل جراحی با عملکرد پاسخگویی رابطه آماری معنیداری وجود دارد (05/0p<).
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که هر سه مرکز جراحی محدود از وضعیت پاسخگویی خوب در تمامی ابعاد پاسخگویی همچنین پاسخگویی کل، برخوردار هستند. بالاترین نمره مربوط به بعد امکانات و تسهیلات و پایین ترین نمره مربوط به بعد دسترسی به حمایتهای خانواده و اجتماعی می باشد، همچنین بین میزان درآمد بیماران و مدت انتظار برای عمل جراحی با نمره پاسخگویی ارتباط آماری معنی داری وجود دارد (05/0p<). انتظار میرود با برنامهریزی بهتر و توجه بیشتر مدیران به پاسخگویی به جنبههای غیر طبی خدمات سطح پاسخگویی ارتقاء یابد.