سبک های یادگیری و یاددهی ترجیهی پرستاران در دوره های آموزش ضمن خدمت دانشگاه علوم پزشکی تبریز سال- 1395
Abstract
چکیده: مقدمه: دانش مربوط به سبک یادگیری و یاددهی کارکنان، می تواند در پیشرفت، ادامه کار و موفقیت تمامی سازمانها نقش اساسی داشته باشد. یکی از دوره های مهم در آموزش پرستاران بعنوان نیروی انسانی غالب در سازمان های علوم پزشکی، دوره های ضمن خدمت است. این مطالعه با هدف بررسی سبک های یادگیری و یاددهی ترجیهی پرستاران در دوره های آموزش ضمن خدمت دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد.
مواد و روش: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی – مقطعی است که در آن 470 نفر از پرستاران شاغل در مراکز اموزشی و درمانی یکی از دانشگاههای شمال غرب ایران به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه سه قسمتی مشخصات فردی و اجتماعی، پرسشنامه کلب (Kolb) و پرسشنامه سبک تدریس: استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS ver 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
نتایج: نتایج مطالعه حاضر نشان بیشترین نمره درصدی نمره یاددهی مربوط به بعد انعکاسی04/64 % و همچنین بیشترین فراوانی درصد سبک یادگیری کلب مربوط به سبک یادگیری ترجیحی همگرا با 8/57% بود و بیشترین میانگین سبک مدرس ترجیحی از نظر پرستاران مربوط به سبک یادگیرنده بود.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به غالب بودن سبک یادگیری همگرا و همچنین نوع مدرس ترجیحی یادگیرنده در بین پرستاران توصیه می شود از روش های تدریس متناسب با این سبک که استفاده از دیاگرام، نشان دادن، سخنرانی و خودآموزی با مطالب خواندنی، استفاده شود.