• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

دیدگاه سالمندان کانون‌های فعال دوستدار سالمند شهر تبریز در مورد مؤلفه‌های احترام اجتماعی، مشارکت و روابط اجتماعی، خدمات فرهنگی-ورزشی و خدمات بهداشتی- درمانی شهرهای دوستدار سالمند

Thumbnail
View/Open
پ753پایانامه حسن اسراری.pdf (3.697Mb)
مجوز انتشار اسراری.jpg (1.245Mb)
Date
1397
Author
اسراری باسمنج, حسن
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه: شهر دوستدار سالمند دارای خصوصیاتی است که شرایط مشارکت فعالانه سالمندان را در جامعه ایجاد می‌کند و با ایجاد امنیت و شرایط مناسب اجتماعی و بهداشتی، مراتب ارتقای کیفیت زندگی سالمندان را فراهم می‌نماید. این پژوهش به‌منظور بررسی دیدگاه سالمندان کانون‌های فعال دوستدار سالمند شهر تبریز در مورد مؤلفه‌های احترام اجتماعی، مشارکت و روابط اجتماعی، خدمات فرهنگی_ورزشی و خدمات بهداشتی _درمانی، شهرهای دوستدار سالمند انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی بوده و جامعه پژوهش شامل سالمندان کانون‌های فعال سالمندی منعم پور، ملک افضلی، ولیعصر، سعدی، مبین و ابن‌سینا شهر تبریز بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 351 نفر بوده و ابزار گرداوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد شهر دوستدار سالمند سازمان جهانی بهداشت بود. برای تحلیل داده‌ها، از روش‌های آماری توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آنالیز واریانس) با استفاده از نرم‌افزار SPSS22 در سطح معنی‌داری 05/0 استفاده شد. یافته‌ها: بالاترین میزان رضایت در مؤلفه‌ی "احترام اجتماعی" مربوط به سؤال 9 با عنوان "محل‌های مخصوص ارائه آموزش‌های عمومی در مورد سالمندی وجود دارد" با امتیاز 2/71 درصد و بیشترین میزان عدم رضایت مربوط به سؤال 11 با عنوان "صندلی ویژه سالمندان در وسایل نقلیه عمومی تعبیه‌شده است" با امتیاز8/85درصد بود. بالاترین میزان رضایت در مؤلفه‌ی "مشارکت و روابط اجتماعی" مربوط به سؤال 2 با عنوان "دوره‌های آموزشی با موضوع‌های موردعلاقه سالمندان مانند اینترنت و کامپیوتر و آموزش شطرنج، آموزش قرآن و غیره وجود دارد" با امتیاز 6/51 درصد و بیشترین میزان عدم رضایت مربوط به سؤال 6 با عنوان "در تجهیزات الکترونیکی، از قبیل دستگاه‌های خودپرداز و تلفن‌های عمومی و ... دکمه‌های بزرگ یا حروف بزرگ استفاده‌شده است." با امتیاز 4/83 درصد بود. بالاترین میزان رضایت در مؤلفه‌ی " خدمات فرهنگی-ورزشی" مربوط به سؤال 15 با عنوان " جلب مشارکت و بهره‌گیری از تجارب سالمندان در اداره امور محله‌های شهری و کمک به اجرای بهتر برنامه‌های خانه سلامت و کانون سالمندان انجام می‌شود." با امتیاز 5/43 درصد و بیشترین میزان مخالفت و عدم رضایت مربوط به سؤال 5 با عنوان "پروژه تحویل کتاب ، مجله و CD در درب منازل به سالمندان انجام می‌شود." 2/95 درصد بود. بالاترین میزان رضایت در مؤلفه‌ی "خدمات بهداشتی-درمانی" مربوط به سؤال 11 با عنوان "مشاورین و کارکنان سلامت، با محوریت سلامت سالمندان آموزش‌های لازم را دیده‌اند" با 9/70 درصد و بیشترین میزان عدم رضایت مربوط به سؤال 4 با عنوان "خدمات بهداشتی -درمانی مانند فیزیوتراپی، عصا، عینک و سمعک به‌طور مناسب در میان سالمندان توزیع می‌شود" با 1/88 درصد بود. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که تمامی شاخص‌های احترام اجتماعی، مشارکت و روابط اجتماعی، خدمات فرهنگی-ورزشی و خدمات بهداشتی -درمانی در شهر تبریز، وضعیت مناسب و مطلوبی نداشته، و با استانداردهای اولیه فاصله زیادی دارند. این نتایج بیانگر آن است که هیچ‌یک از مؤلفه‌های چهارگانه از دیدگاه سالمندان شهر تبریز شرایط ایده آلی نداشته و میانگین بالا در هیچ‌یک از شاخص‌ها مشاهده نشده است. بدین ترتیب، لازم است برای رسیدن به شرایط مطلوب به آن‌ها توجه ویژه‌ای انجام گیرد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/59826
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV