• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

نیاز سنجی از فارغ التحصیلان دانشکده دندانپزشکی تبریز در خصوص میزان انطباق آموزش های دندانپزشکی با نیازهای شغلی در جامعه

Thumbnail
View/Open
Ali Asadi thesis.pdf (474.1Kb)
Date
1397/11/30
Author
اسدی, علی
Metadata
Show full item record
Abstract
مقدمه: هدف از برنامه های آموزشی دانشگاه ها، تربیت نیروهای متخصص جهت انجام وظایف مشخص می باشدکه رسیدن به این مقصود، نیازمند برنامه آموزشی طراحی شده با توجه به نیازهای جامعه ای است که فرد در آنجا بعد از فارغ التحصیلی به انجام خدمت می پردازد. با توجه به پیشرفت چشمگیر و سریع علوم در قرن حاضر، شناسایی کارایی برنامه های از پیش تعیین شده، نیاز به پایش مداوم دارد تا در صورت لزوم به بهترین شیوه ممکن، تغییر یابد. در سال های اخیر با توجه بیشتر افراد جامعه به بهداشت دهان و دندان و تحولات صورت گرفته در نظام سلامت کشور و نقش برجسته دندانپزشکان در پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان، ارزیابی تطابق آموزش های حین دوران تحصیل دانشجویان در دانشکده دندانپزشکی با آنچه بعد از فارغ التحصیلی به عنوان یک دندانپزشک عمومی از انها انتظار میرود، حائز اهمیت بسیار می باشد. هدف: در این مطالعه هدف اصلی تعیین میزان انطباق آموزش های دندانپزشکی با نیازهای شغلی در جامعه با نیاز سنجی از فارغ التحصیلان دندانپزشکی دانشگاه تبریز می باشد. روش کار و مواد: در این مطالعه که از نوع توصیفی – مقطعی می باشد، جامعه هدف کلیه فارغ التحصیلان دانشکده دندانپزشکی تبریز در طی سالهای 1395 و 1396 می باشد. پرسشنامه شامل 51 سوال ، بعد از تعیین روایی و پایایی، به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات، تعیین گردید. هر سوال میزان کافی بودن مهارت آموخته شده در دوره دانشگاه جهت به کار گیری آن مهارت بعد از فارغ التحصیلی و حین اشتغال در سطح جامعه را مورد بررسی قرارداد. میانگین امتیاز هریک از زیرمجموعه های دندانپزشکی و میانگین کل امتیازات محاسبه شد و میزان انطباق به صورت درصد بیان گردید. یافته ها: در کل 108 فارغ التحصیل، پرسشنامه مورد نظر را تکمیل نمودند. میانگین امتیاز به دست آمده از پرسشنامه ها 72±4 از 108 امتیاز و معادل میزان رضایت 70/9±4/1 درصد بود. بیشترین میزان درصد تطابق مربوط به گروه کودکان با میانگین 92/2±7/1 و کمترین درصد تطابق مربوط به گروه ارتودنتیکس با میانگین 33/1±20/5 بود. نتیجه گیری: با توجه به درصد انطباق کلی قابل قبول، توجه موردی به مهارت هایی که کمترین انطباق را با نیازهای فارغ التحصیلان داشته اند، می تواند به بهبود کلی کیفیت آموزشی دانشجویان منجر شده و نیازهای آنها را بعد از فارغ التحصیلی برآورده نماید .
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/59819
Collections
  • Theses(D)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV