بررسی راهبردهای شناختی وفراشناختی بهورزان استان کرمانشاه در سال 1396
Abstract
مقدمه:ارائه خدمات بهداشتی درمانی به نحو شایسته و مطلوب به آحاد جامعه مستلزم توانمند سازی دست اندر کاران ارائه این خدمات می باشد.
از آنجا که بهورزان در صف مقدم ارائه خدمات بهداشتی درمانی نیازمند کسب آگاهی ، نگرش و مهارت لازم در حوزه شغلی خود می باشندو در طول دوران اشتغال تحت آموزش های ضمن خدمت قرار می گیرند، آشنایی و بهره مندی آنان در خصوص راهبردهای یادگیری (شناخت و فراشناخت ) سبب کسب توانمندی های لازم علمی و عملی در آنان و بدنبال آن ارتقاء سطح سلامت جامعه می گردد .مطالعه حاضر با هدف بررسی راهبردهای شناختی و فراشناختی بهورزان استان کرمانشاه در سال 1396انجام شد.
روش کار:این مطالعه ی توصیفی– تحلیلی بر روی 200 نفر از بهورزان شاغل در 10 شهرستان تابعه استان کرمانشاه که باروش نمونه گیری تصادفی ساده(سهمیه ای)انتخاب گردیدند انجام شد.راهبردهای شناختی بهورزان در 5 بعد سازماندهی مطلب ،تکرار و مرور ذهنی ،بسط و گسترش معنایی ،خلاصه نویسی و درک مطب و راهبردهای فراشناختی آنان در سه بعد برنامه ریزی ،نظارت و کنترل و فعالیت نظم دهی با استفاده از پرسشنامه MSLQ بخش راهبردهای یادگیری که توسط پینتریچ و دیگروت در سال 1991طراحی گردید جمع آوری و با استفاده از نرم افزار 24SPSS و روش های آمار توصیفی شامل شاخص های عددی و جداول توصیف گردید .برای تحلیل داده ها از آزمونهای تی و واریانس یک طرفه استفاده گردید.
یافته ها: نتایج نشان دادکه بهورزان از راهبردهای شناختی با میانگین 85/62و راهبردهای فراشناختی بامیانگین 40/64بهره مند می باشند و عملکرد بهورزان در استفاده از راهبردها در حد متوسط قرار داشت.همچنین در ابعاد تشکیل دهنده راهبرد شناختی بسط و گسترش معنایی با میانگین 62/81بیشترین مقدارودر ابعاد فراشناختی برنامه ریزی بامیانگین78/77 بالاترین سهم را به خود اختصاص داد. بررسی اثر متغیرهای جمعیت شناسی از قبیل سن،جنس،تاهل ،سطح تحصیلات ،محل سکونت و مدت خدمت بر استفاده ازراهبردهای یادگیری نشان داد که به جز سن دربحث فراشناخت باسطح معنی داری(P < 0/05) رابطه معنی داری در سایر متغیرها مشاهده نگردید .
بحث ونتیجه گیری: با توجه به اینکه بسیاری از مشکلات یاد گیری در فراگیران ریشه در ضعف به کارگیری راهبردهای یادگیری (شناخت و فراشناخت) درآنهامی باشد مداخلات لازم در زمینه آموزش راهبردهای یادگیری به بهورزان به عنوان صاحبان و متصدیان حفظ سلامت جامعه سبب افزایش اطلاعات و استفاده از این اطلاعات در موقعیتهای عملی و شغلی گردیده وگامی مهم درارتقای سلامت جامعه خواهد بود.