• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Management and Medical Informatics
  • theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی کیفیت ویزیت سرپایی در درمانگاه های دولتی و خصوصی شهر تبریز در سال 1397

Thumbnail
View/Open
KETABCHEH motahari rad.pdf (1.703Mb)
Date
1397
Author
مطهری راد, خدیجه
Metadata
Show full item record
Abstract
مقدمه و هدف: ویزیت سرپایی نقطه شروع فرآیند درمان است. که صحت آن، تعیین کننده پیامدهای درمان بیمار می باشد. دریافت ویزیت با کیفیت بالا موجب ارتقای سلامت بیمار و همچنین رضایتمندی وی می شود. رضایت بیماران هدف اصلی نظام سلامت از اجرای طرح تحول به شمار می آید. این مطالعه با هدف بررسی کیفیت ویزیت سرپایی در درمانگاه های دولتی و خصوصی شهر تبریز در سال 1397 انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که به صورت مقطعی در سال 1397 انجام شد. محیط پژوهش شامل کلیه درمانگاه های خصوصی و دولتی شهر تبریز بود که از بین آن ها درمانگاه های بیمارستان امام رضا (ع)، شیخ الرئیس و درمانگاه بیمارستان شهید طالقانی از بخش دولتی و درمانگاه های بیمارستان بهبود و بیمارستان بین المللی تبریز از بخش خصوصی انتخاب شد. حجم نمونه به میزان 384 نفر برآورد گردید. از پرسشنامه کیفیت ویزیت (شامل سه بخش ساختار، فرآیند و پیامد) جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گیری از آمار توصیفی و تحلیلی و از طریق نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد. یافته ها: در مجموع تعداد 194 پرسشنامه از درمانگاه های دولتی و 192 پرسشنامه از درمانگاه های خصوصی جمع آوری گردید. میانگین کیفیت ساختاری در درمانگاه های دولتی و خصوصی به ترتیب برابر با 60/75 و 26/50 بود. میانگین کیفیت فرآیندی در درمانگاه های دولتی 08/84 و در درمانگاه های خصوصی 05/81 برآورد گردید. 45/77 درصد از بیماران در درمانگاه های دولتی و 60/77 درصد از بیماران در درمانگاه های خصوصی از پیامدهای ویزیت رضایت داشتند. در مجموع کیفیت کلی خدمات در درمانگاه های دولتی 04/79 درصد و درمانگاه های خصوصی 64/69 درصد می باشد. میانگین مدت زمان انتظار قبل از ویزیت توسط پزشک در درمانگاه های دولتی و خصوصی به ترتیب برابر با 21/141 و 44/156 دقیقه بود. میانگین مدت زمان ویزیت در درمانگاه های دولتی برابر با 56/25 و در درمانگاه های خصوصی برابر با 41/25 دقیقه محاسبه گردید. نتیجه گیری: کیفیت کلی خدمات در درمانگاه های دولتی و خصوصی مورد مطالعه در وضعیت متوسط قرار داشته است. میانگین کیفیت کلی خدمات ویزیت در مراکز دولتی بهتر از خصوصی بود. میانگین مدت زمان ویزیت نسبت به مطالعه های قبلی مناسب تر و نزدیک و حتی بالاتر از حد استاندارد بوده است. ولی میانگین مدت زمان انتظار بیماران زیاد بوده¬ است.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/59771
Collections
  • theses

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV