بررسی نظرات معاونین پژوهشی گروه های بالینی دانشکده پزشکی و دانشجویان پزشکی در حال فارغ التحصیلی در مورد علل خطاهای پژوهشی دانشجویان هنگام تدوین پایاننامه و راهکارهای پیشگیری از آن
Abstract
. هدف کلی این مطالعه بررسی نظرات معاونین پژوهشی گروههای بالینی دانشکده پزشکی و دانشجویان در حال فارغالتحصیلی در مورد علل خطاهای پژوهشی دانشجویان هنگام تحلیل پایاننامه و راهکارهای پیشگیری از آن است.
مواد و روشها: در این مطالعهی توصیفی-مقطعی، نظرات معاونین پژوهشی گروههای بالینی و دانشجویان در حال فارغالتحصیلی به روش نمونهگیری در دسترس مورد پرسش قرار گرفتند. جامعه مورد مطالعه شمامل 121 نفر دانشجوی در حال فارغالتحصیلی و 11 نفر از معاونین پژوهشی گروههای بالینی بود. ابزار گردآوری اطلاعات یک پرسشنامه مشترک برای هر دو گروه بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. یافتههای پژوهش به صورت توزیع فراوانی نسبی مورد مقایسه قرار گرفتند.
نتایج: از میان علل منجر به خطاهای پژوهشی بررسی شده بیشترین پاسخ موافق مربوط به «کوتاه بودن زمان با انجام رسانیدن تحقیق» با 8/81 درصد موافقت توسط دانشجویان در حال فارغالتحصیلی بود.دلایل بعدی به ترتیب مربوط به نیاز به مداخله درمانی یا ویزیت بیمارو نیاز به گردآوری اطلاعات از پروندهی بیمارانبا 5/78 و 7/77 درصد موافقت بودند. دانشجویان در حال فارغالتحصیلی و معاونین پژوهشی اکثرا با «ارائهی واحد آشنایی با اصول کلی نگارش و تدوین پایاننامه» و «آموزش اخلاق پژوهشی به دانشجویان» به عنوان راهکارهای پیشگیری از خطاهای پژوهشی موافقت کردند.