بررسی وضعیت انگیزشی و ارتباط آن با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال تحصیلی 97-96
Abstract
پیش زمینه: انگیزه عاملی است که به رفتار فرد , نیرو و جهت می دهد تا به هدفی مشخص نایل شود. از اینرو داشتن انگيزه درست و مبني بر واقعيت در زمان انتخاب رشته مسئله اي بسيار حائز اهميت مي باشد چرا كه در غير اينصورت ممکن است دانشجو پس از روبرو شدن با واقعيات دچار مشكل شود. از طرفی فرسودگی تحصیلی وضعیتی است که در آن فشار تحصیلی بیش از حد منجر به خستگی ذهنی, فیزیکی و احساسی می شود. این مطالعه در نظر دارد تغییر میزان انگیزه تحصیلی دانشجویان در ترم اول و آخر را بررسی کند, میزان فرسودگی تحصیلی دانشجویان ترم آخر را بسنجد و نهایتا رابطه ی بین این دو عامل را مورد مطالعه قرار دهد.
روش ها: اين مطالعه به صورت طولي بر روي دانشجويان دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تبريز، ,ورودی سال 91, يك بار در اولين ترم و سپس در ترم آخر انجام شد. تمام دانشجویان (110 نفر) برای شرکت دعوت شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه فرسودگی تحصیلی ماسلاخ,نسخه دانشجویی (MBI-SS) و مقیاس انگیزه تحصیلی والراند(AMS) بود. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و سطح معنی داری 0.05 بود.
يافته ها: نتايج نشان داد كه جنسيت از لحاظ آماري تاثیر معناداری بر روی انگيزش بیرونی و بی انگیزگی داشته(p<0.05) که در هر دو ترم تحصيلي دانش آموزان پسر انگیزه بیرونی كمتری داشتند. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین انگیزش درونی دانشجویان در ترم آخر و سطح فرسودگی، همبستگی منفی معنی داری وجود دارد.
نتيجه گيري: يافته هاي تحقيق نشان داد اگرچه سطح انگيزه کاهش یافته, دانشجویان در ترم پاياني همچنان انگيزه بالايي دارند و سطح پايين فرسودگي تحصیلی پایین می باشد. انگیزه بیرونی در هر دو مرحله ی مطالعه مقدار بیشتری از انگیزه درونی داشته است.