• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی ارتباط سابقه آموزشی و دموگرافی و فعالیت بهداشتی مربیان بهداشت مدارس ابتدایی با شاخص ¬پریودنتال دانش¬آموزان مقطع ابتدایی شهر تبریز در سال 1396

Thumbnail
View/Open
Marziyeh Pirzadeh ashraf thesis.pdf (1.521Mb)
Date
1397/4/30
Author
پیرزاده اشرف, مرضیه
Metadata
Show full item record
Abstract
رعایت بهداشت در محیط مدرسه می¬تواند موجب افزایش سلامت دانش¬آموزان و نیز معلمان و در کل جامعه گردیده و تضمین-کننده ارتقاء سطح یادگیری و افزایش دانش گردد. در این میان معلمان و مراقبین بهداشت می¬توانند نقش مهمی را در بالا بردن سطح آگاهی و دانش و نیز الگوسازی برای رعایت ابعاد مختلف بهداشت ایفا نمایند. مراقبین بهداشت از طریق روش¬های مختلفی می¬توانند این وظیفه مهم را به انجام برسانند. مراقبین بهداشت مدارس با آموزش¬های لازم جهت شناخت مشکل می-توانند نقش قابل توجهی در ارتقاء سلامت دهان و دندان دانش¬آموزان داشته باشند. از مهم¬ترین عوامل از دست رفتن دندان¬ها، پوسیدگی دندان¬ها و بیماری¬های لثه می باشد. یکی از شاخص های ارزیابی سلامت دهان و دندان بررسی شاخص پریودنتالی به شمار میرودو میتوانند بیانگر وضعیت بهداشت دهان و دندان در افراد جامعه باشند.رایج ترین شاخص ارزیابی وضعیت لثه CPITN می باشد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط سابقه آموزشی،دموگرافی وفعالیت های بهداشتی مربیان بهداشت و شاخص های پریودنتالی دانش آموزان ابتدایی است. مواد و روش: این تحقیق از نوع توصیفی-مقطعی می¬باشد که روی 800 نفر از دانش¬آموزان ابتدایی شهر تبریز در سال 97-1396 انجام شد. بررسی پریودنتال دانش آموزان توسط شاخص CPITN تعیین شد. وضعیت مربیان بهداشت مدارس انتخاب شده هم از طریق چک لیست تعیین شد. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS 17انجام شدوسطح معنی دار p<0.05 درنظرگرفته شد. یافته ها: 2/63% از دانش آموزان CPITN بادرجه1 و 5/31% از دانش آموزان دارای درجه صفر CPITN بودند و 3/5% از دانش آموزان درجه 2، CPITN داشتند. بین شاخص پریودنتال دانش آموزان و میزان تحصیلات معلم های بهداشت، میزان شرکت در کلاس های آموزشی مرتبط با بهداشت، تحصیلات دانشگاهی مرتبط با بهداشت، میزان سابقه تدریس بهداشت در مدارس معلم های بهداشت و میزان ارجاع دانش آموزان به دانشکده دندانپزشکی ارتباط معناداری وجود دارد.(p<0.05) بین شاخص پریودنتال دانش آموزان و سن، جنس ،تعداد فرزندان ارتباط معناداری مشاهده نشد. (p>0.05) نتیجه گیری: همه دانش آموزان نیاز به آموزش رعایت بهداشت دهان و دندان را دارند و باید نظارت معلم های بهداشت بر رعایت بهداشت دهان و دندان افزایش یابد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/59126
Collections
  • Theses(D)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV